To prawdziwy krach. Tak załamał się rosyjski rynek

​Wojna w Ukrainie nie pozostaje bez wpływu na gospodarkę Rosji. Sankcje nałożone na ten kraj spowodowały załamanie nie tylko produkcji, ale i sprzedaży nowych samochodów.

Jak już informowaliśmy w naszym serwisie, w marcu produkcja samochodów w Rosji spadła o 72 proc, w porównaniu do marca 2021 roku. Spowodowane to zostało zatrzymaniem fabryk należących do producentów europejskich. Sankcje i wywołane nimi załamanie łańcucha dostaw zmusiło do zatrzymania produkcji również Renault, które jest większościowym udziałowcem w AwtoWAZ-ie. A to oznaczało, że stanęła nawet produkcja Ład.

Spadek sprzedaży nowych samochodów wyniósł 80 proc.

Spadek produkcji spowodował następnie załamanie sprzedaży nowych samochodów. W kwietniu z rosyjskich salonów wyjechały 32 tysiące nowych aut, czyli... o 80 proc. mniej niż w kwietniu 2021 roku, gdy na rosyjskie drogi trafiło niemal 120 tysięcy nowych samochodów.

Reklama

Spadek dotyczył praktycznie wszystkich producentów. Przykładowo, sprzedaż Volkswagena czy Volvo spadła o ponad 90 procent, natomiast spadek sprzedaży lidera rynku rosyjskiego, czyli Łady sięgnął 78 proc. 

Rosjanie skazani na stare samochody

Załamanie rynku nowych samochodów nieuchronnie wpłynie na rynek samochodów używanych. Oferta samochodów spadnie, wzrosną więc ceny. W efekcie Rosjanie będą zmuszeni do jeżdżenia samochodami coraz starszymi i w gorszym stanie technicznym. Co więcej, problemem może stać się nawet ich serwisowanie, wystąpią braki części zamiennych.

Obecnie gospodarka Rosji znajduje się stanie bezprecedensowej izolacji. Właściwie jedyny handel, jaki jest utrzymany z krajami europejskimi, to eksport ropy naftowej i gazu ziemnego. Jednak stanowi on dla Rosji źródło potężnych zysków - na samym gazie dziennie zarabia 400 mln euro... To te pieniądze umożliwiają Putinowi finansowanie agresji na Ukrainę.

W dobrze pojętym interesie całej Unii Europejskiej jest więc jak najszybsze zerwanie z uzależnieniem rosyjskich surowców.

***

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy