To koniec z pijanymi kierowcami zawodowymi? Alkomat w każdej ciężarówce

Regulacje wprowadzone przez Unię Europejską w lipcu br. uderzają w pijanych kierowców i nakładają na producentów samochodów ciężarowych nowe obowiązki. Od tej pory każdy nowo rejestrowany pojazd musi posiadać rozszerzoną listę wyposażenia fabrycznego. Na liście znalazła się m.in. instalacja umożliwiająca montaż blokady alkoholowej.

Unia Europejska nałożyła na producentów ciężarówek nowe obowiązki. Blokada alkoholowa jest obligatoryjnym elementem wyposażenia.
Unia Europejska nałożyła na producentów ciężarówek nowe obowiązki. Blokada alkoholowa jest obligatoryjnym elementem wyposażenia.123RF/PICSEL

Nowe wyposażenie w ciężarówkach. Bezpieczeństwo na pierwszym miejscu

Zgodnie z unijnymi regulacjami, od lipca 2024 roku wszystkie nowo rejestrowane ciężarówki muszą posiadać zaktualizowaną listę wyposażenia fabrycznego. Nowe przepisy narzucają na producentów obowiązek montowania elementów, mających podnieść poziom bezpieczeństwa na drogach. Od tej pory wszystkie ciągniki wprowadzane na rynek muszą być obligatoryjnie wyposażone w:

  • system kamer lub czujników cofania
  • system monitorowania martwego pola
  • system aktywujący światła awaryjne podczas gwałtownego hamowania
  • system ostrzegający o osobach lub obiektach znajdujących się przed pojazdem
  • system ostrzegający o przekroczeniu dozwolonej prędkości
  • system ostrzegający kierowcę o symptomach przemęczenia
  • system monitorowania ciśnienia w oponach przyczepy i naczepy
DAF podłączył blokadę alkoholową do zaworu hamulca. Kierowca uruchomi silnik, ale nie ruszy bez zbadania się alkomatem.DAFmateriały prasowe

Alkomaty w ciężarówkach. Unia walczy z pijanymi kierowcami

Na liście obowiązkowego wyposażenia znalazła się także instalacja umożliwiająca podłączenie blokady alkoholowej, odcinającej zapłon do momentu poddania się badaniu na obecność alkoholu. To rozwiązanie, dzięki któremu nietrzeźwy kierowca nie będzie w stanie uruchomić silnika, jeśli w wydychanym powietrzu zostanie wykryty alkohol. Obowiązkiem producenta będzie bowiem przygotowanie samej instalacji. Warto jednak zaznaczyć, że zakup i instalacja alkomatu będzie po stronie przewoźnika. Na ten moment nie ma obowiązku badania trzeźwości kierowców przed rozpoczęciem jazdy.

Nieco inaczej do sprawy podszedł DAF. Holenderki producent nie podłączył alkomatu bezpośrednio do zapłonu, lecz do zaworu hamulca postojowego. Dzięki temu rozwiązaniu kierowca może uruchomić silnik w celu uruchomienia klimatyzacji czy doładowania akumulatorów, nawet jeśli nie jest jeszcze gotowy do rozpoczęcia jazdy.

Producenci ciężarówek będą mieli więcej obowiązków. Ceny pójdą w górę?

W nadchodzących latach pojawią się kolejne regulacje, które nałożą na producentów ciężarówek m.in. obowiązek montażu systemu monitorującego zachowania kierowcy i ostrzegającego o symptomach braku skupienia na drodze (od 2026 r.) czy obowiązek montażu “czarnej skrzynki" zapisującej informacje o zachowaniu pojazdu przed momentem wypadku (od 2029 r.).

Wszystkie te modyfikacje mogą sprawić, że na przestrzeni następnych lat nowe ciągniki zdrożeją. Analogiczną sytuację można zaobserwować na rynku aut osobowych. Z roku na rok auta mają coraz bogatsze wyposażenie w standardzie, jednak to bezpośrednio przekłada się na ich ceny.

"Wydarzenia": Piraci drogowi na celownikuPolsat NewsPolsat News
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas