To już oficjalne. Wyższe ceny za okresowe badania techniczne samochodów
To dobra wiadomość dla diagnostów i stacji kontroli pojazdów, ale zła - dla kierowców. Rząd wreszcie pochylił się nad apelami branży i podniesie cenę okresowego badania technicznego pojazdów.
Spis treści:
Stosowny projekt przepisów ma zostać skierowany do prac legislacyjnych rządu jeszcze w tym roku - tak ogłosił w Sejmie wiceszef ministerstwa infrastruktury Stanisław Bukowiec.
Będą nowe ceny okresowych przeglądów technicznych
Wiceminister odniósł się wystąpienia posła Tadeusza Tomaszewskiego z Lewicy, który zwrócił się do MI z pytaniem, kiedy zostanie znowelizowane rozporządzenie określające wysokość opłaty za obowiązkowe badanie techniczne samochodu. Tomaszewski przypomniał, że nie była ona waloryzowana od 20 lat i wynosi 98 zł.
W Ministerstwie Infrastruktury trwają intensywne prace nad przygotowaniem projektu ustawy wdrażającej dyrektywę (...) oraz wniosku o jego wpisanie do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Wniosek ten powinien zostać opracowany i złożony w najbliższym czasie
W reakcji na padające z ław poselskich pytania wiceminister doprecyzował, że stanie się to "jeszcze w tym roku". To oczywiście nie oznacza, że przeglądu podrożeją już od 1 stycznie 2025 roku. Proces legislacyjny jest znacznie dłuższy, ale nowe cenniki wejdą w życie w przyszłym roku.
O ile podrożeje przegląd samochodu?
O ile podrożeje badanie techniczne, na razie nie wiadomo. Wiadomo jednak, że nie będzie to podwyżka jednorazowa, rząd chce bowiem zagwarantować regularną waloryzację cen, co może oznaczać np. powiązanie ceny badania z pensją minimalną.
Obecnie okresowe badanie techniczne samochodu osobowego kosztuje 98 zł. Za przegląd pojazdu wyposażonego w instalację gazową trzeba zapłacić 162 zł, za motocykl - 62 zł, a za auto ciężarowe - 153 zł. Te stawki rzeczywiście nie zmieniały się przez ostatnie 20 lat.
Projekt zakłada systemową zmianę założeń w zakresie ustalania stawki opłaty za przeprowadzenie badania technicznego poprzez powiązanie wskazanej opłaty z obiektywnym, niezależnym od systemu badań technicznych wskaźnikiem, tak aby zapewnić cykliczną waloryzacje tych opłat. Niewątpliwie utrzymywanie wysokości opłat na niezmienionym od 20 lat poziomie nie odpowiada potrzebom zmieniającego się otoczenia gospodarczego przedsiębiorców
Wyższa cena to tylko początek. Co jeszcze zmieni się w badaniach technicznych?
Waloryzacja ceny nie będzie jedyną zmianą w ustawie o badaniach technicznych pojazdów. Projekt ma na celu uszczelnienie systemu badań technicznych, a także stworzenie spójnego systemu nadzoru nad prawidłowością badań. Szczegółowe rozwiązania w tym zakresie nie są jeszcze znane.
Projekt ma również zawierać przepisy wprowadzające nowy system szkolenia diagnostów, zapewniający im możliwość podnoszenia kompetencji, by nadążały one za zmianami technologicznymi w motoryzacji.
Okresowe badanie techniczne wykonuje się pierwszy raz po 3 latach od pierwszej rejestracji samochodu. Kolejny przegląd należy wykonać po dwóch latach, a każde następne wykonuje się już co rok.