Podwyżki opłat za badanie techniczne. Diagności apelują

Badanie techniczne jest obowiązkowe dla każdego pojazdu zarejestrowanego w Polsce. Bez ważnego badania nie można poruszać się po drogach, a policjant może ukarać kierowcę mandatem od 1500 do 5000 zł. Koszt badania technicznego w Polsce to 98 zł. Diagności od miesięcy apelują o podwyższenie tej opłaty i wygląda na to, że wkrótce za badanie techniczne zapłacimy więcej.

Badanie techniczne, zwane też badaniem okresowym, jest obowiązkowe dla wszystkich pojazdów, które poruszają się po drogach publicznych. W przypadku nowego auta pierwsza wizyta na stacji kontroli pojazdów powinna odbyć się po trzech latach, kolejna po dwóch, a następne już co roku. Podczas badania technicznego diagnosta sprawdza działanie hamulców, oświetlenia, układu kierowniczego, zawieszenia, a także emisję spalin czy stan opon. Koszt przeglądu to 98 zł i nie zmienił się on od dwudziestu lat.

Koszty przeglądu wzrosną. Pytanie o ile?

Przedstawiciele Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów od miesięcy apelują o rewaloryzację opłat za badanie techniczne. W Ministerstwie Infrastruktury trwają w tej sprawie analizy i konsultacje. Jak wyliczyli sami diagności, gdyby wziąć pod uwagę inflację i koszty prowadzenia biznesu, to obecnie za badanie techniczne powinniśmy płacić około 500 zł. Taka kwota jest jednak nierealna, natomiast o połowę niższa, czyli około 250 zł, już tak. Poparła ją już kilka miesięcy temu senacka komisja infrastruktury. Ostatnio dość enigmatycznie na temat podwyżek wypowiedział się też Stanisław Bukowiec, wiceminister infrastruktury, który stwierdził: 

Reklama

Szczegółów jednak nie podał. Od 10 lat Polska nie wprowadziła też w życie unijnej dyrektywy dotyczącej sposobu przeprowadzania badań okresowych, ale według wiceministra: 

Dyrektywa ta dąży do ujednolicenia zasad dotyczących badań technicznych w całej Unii Europejskiej, a także ustanawia wymogi dotyczące regularnego audytu stacji kontroli pojazdów, aby zapewnić, że przeglądy techniczne są przeprowadzane w sposób profesjonalny i zgodny z wymogami.

Według przedstawicieli Izby Stacji Kontroli Pojazdów sytuacja jest, jak sami mówią, "krytyczna" – tylko w pierwszym półroczu 2024 zamknięto w Polsce 118 stacji diagnostycznych.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: badanie techniczne
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy