To auto ma 40 lat i wciąż je robią! Niemcy je kochają!
Myśliwi, wędkarze czy osoby zawodowo związane z terenami leśnymi nie wyobrażają sobie funkcjonowania bez prostych, odpornych na surowe traktowanie, samochodów terenowych. Te, niezależnie do rynku, pozostają domeną rosyjskich producentów.
Niemiecka, rządowa organizacja Kraftfahrt-Bundesam, nadzorująca prace wydziałów komunikacji, podała właśnie, że w ostatnim czasie na niemieckie drogi wyjechało zaskakująco dużo samochodów spod znaku Łady. W pierwszym kwartale bieżącego roku dealerzy rosyjskiej marki dostarczyli niemieckim klientom 355 samochodów. Wynik jest o 18 proc. lepszy niż przed rokiem, gdy obywatele Niemiec zdecydowali się na 300 nowych Ład.
Co ciekawe, aż 269 spośród sprzedanych w tym roku w Niemczech pojazdów z Togliatti to Łady 4x4, czyli współczesna wersja produkowanej od 1977 roku Łady Nivy! Przypominamy, że auto przemianowano na model "4x4" w 2006 roku, gdy prawa do nazwy "Niva" nabył koncern General Motors.
Niemal czterdziestoletnią terenówkę poddano ostatnio kilku modernizacjom. Zastosowanie nowych metod gruntowania i zabezpieczenia antykorozyjnego poprawiło odporność powłoki lakierowej i fabrycznej konserwacji aż pięciokrotnie.
Oprócz tego poprawiono też szczelność układu chłodzenia (wyposażając go w sprężynowe opaski...), zmieniono konstrukcję przegubów i zawieszenie silnika. Z 330 mm do 410 mm zwiększyła się też długość piór wycieraczek, dzięki czemu w deszczu kierowca wreszcie widzi, dokąd jedzie. Najbardziej wymagający klienci mogą zamówić samochód ze wspomaganiem kierownicy, klimatyzacją czy elektrycznie sterowanymi szybami.
Cenniki obejmują nawet podgrzewane fotele przednie.
Już dziś wiadomo, że Łada 4x4 przetrwa w ofercie co najmniej do końca 2018 roku. Wtedy właśnie wygasa homologacja na ten model. W początku grudnia ubiegłego roku wygaszono produkcję przedłużonej, pięciodrzwiowej odmiany, która nie zyskała sympatii wśród nabywców.
Warto dodać, że po przejęciu Łady przez koncern Nissan-Renault, Niemcy - coraz śmielej - podchodzą również do oferowanych przez rosyjskiego producenta aut osobowych. W ostatnim kwartale przeszło dwukrotnie wzrósł w Niemczech popyt na nową Ładę Granta (z 37 do 86 egzemplarzy). Rosjanie zapowiedzieli już, że za Odrę eksportowane będą również nowe Łady Vesta i uterenowiony model XRAY.
W zeszłym roku całkowita sprzedaż Łady na niemieckim rynku zamknęła się liczbą 1181 egzemplarzy.