Testy nowego silnika z Polski!

Właśnie dziś w Turynie, w obecności 100 dziennikarzy z całego świata, odbywa się konferencja prasowa Fiata połączona z testami nowej jednostki wysokoprężnej, produkowanej w bielskich zakładach FIAT-GM Powertrain.

Silnik 1.3 Multijet 16V  / kliknij
Silnik 1.3 Multijet 16V / kliknijINTERIA.PL

Żurnaliści mają do dyspozycji dziesięć samochodów testowych wyposażonych w 4-cylindrowe silniki diesla o pojemności 1,3 litra - dziewięć zmodernizowanych Fiatów Punto oraz jeden, zamaskowany jeszcze, egzemplarz nowego modelu, nazwanego roboczo "new city car" (a w terminologii Fiata oznaczony numerem 169) , który powstawać będzie w fabryce Fiata w Tychach.

Warto dodać, że oba samochody będą miały swoją prapremierę na zbliżającym się salonie samochodowym w Genewie. W halach Palexpo na stoisku Fiata znajdzie się jeszcze jedna nowość - Punto MPV (kod produkcyjny 350). Dziś w Turynie jest reporter INTERIA.PL, który już niebawem opowie nam o swoich wrażeniach z jazd testowych.

INTERIA.PL

27 marca br. w zakładzie FIAT-GM Powertrain w Bielsku-Białej odbędzie się uroczystość związana z rozpoczęciem seryjnej produkcji 4-cylindrowego wysokoprężnego turbodoładowanego silnika 1.3 z nowoczesnym systemem Common Rail.

Ten niewielki rzędowy silnik (długość 460 mm, szerokość 500 mm, wysokość 650 mm i wadze 130 kg), o pojemności skokowej 1251 ccm i 16 zaworowej głowicy będzie w przyszłości wykorzystywany w samochodach Fiata (m.in. nowej generacji punto, produkowanym w Polsce następny pandy) oraz Opla (m.in. w agilii, w merivie, nowej corsie). Po raz pierwszy prezentujemy zdjęcie i przekrój tej jednostki napędowej i "odtajnone" już niektóre dane techniczne.

Silnik ten zaprojektowano z myślą o zredukowania zużycia paliwa do 10%, zmniejszeniu poziomu hałasu, jak również obniżeniu poziomu emisji spalin oo 30 do 40%. Umożliwii to osiągnięcie limitu normy czystości spalin Euro IV, który obowiązywa ma dopiero od 2006 roku!

INTERIA.PL

Zastosowanie w silniku nowej technologii wielokrotnego wtrysku gwarantuje kontrolę spalania, co w efekcie wpływa na redukcję kosztów zużywanego paliwa i emisji spalin, przy jednoczesnej poprawie osiągów i wyciszenia głośności pracy silnika. Wiele wysiłku pochłonęło konstruktorom optymalne zmniejszenie gabarytów silnika, aby mógł znaleźć zastosowanie w mocno ograniczonych przestrzeniach samochodów z segmentu A.

Konstrukcja nowego silnika charakteryzuje się dużą elastycznością, co w praktyce oznacza możliwość dokonywania ewentualnych dalszych modyfikacji pod kątem różnych zastosowań. Według informacji producenta silnik 1.3 Multijet 16V usykuje moc 70 KM przy 4000 obr/min.

Fiat ma już spore tradycje w produkowaniu samochodów z silnikami wysokoprężnymi. Oto daty i modele aut, w których stosowano takie jednostki: 1988 - Croma TDI, 1997 - Alfa 156 JTD, 2002 - Alfa 156 / 147 1.9 JTD 16v 140 KM, 2003 - 1.3 Multijet 16v (będą stosowane m.in w produkowanym w Tychach następcy pandy, a także w nowej odmianie punto)

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas