Testują paliwo z łupin orzechów. Będzie pasowało do diesli

Sławomir Matz

Sławomir Matz

Branża paliwowa przeżywa obecnie trudne czasy. Normy ekologiczne nie oszczędzają nikogo, a już szczególnie tych, którzy zajmują się produkcją paliw. Potrzebne są zatem działania mające na celu dostosowanie się do nowej rzeczywistości, którymi ostatnio pochwaliła się grupa MOL.

Grupa MOL przeprowadziła testy w słowackiej rafinerii.
Grupa MOL przeprowadziła testy w słowackiej rafinerii.123 rf123RF/PICSEL

Grupa MOL, która jest jednym ze znaczących graczy na rynku energetycznym w Europie Środkowo-Wschodniej, podejmuje kroki w kierunku produkcji nowych biopaliw.

Testy nowych paliw w rafinerii

W rafinerii Slovnaft w Bratysławie dokonano testów produkcji uwodornionego oleju roślinnego (HVO) i zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF). Interesującą ciekawostką okazują się wykorzystane procesy i składniki do produkcji obu biopaliw.

Podczas próby wyprodukowania biodiesla HVO, wykorzystano łupiny orzechów nerkowca. Powstały w ten sposób biokomponent przerabiany był z ropą naftową. Jednocześnie, tą samą metodą, przeprowadzono testy produkcyjne SAF. W procesie wykorzystano rafinowany olej spożywczy połączony z konwencjonalnym paliwem lotniczym.

Pozostałości spożywcze stały się elementem wykorzystanym do produkcji biopaliw.123 rf123RF/PICSEL

Technologiczne możliwości

MOL zwraca uwagę na to, że metody wykorzystane podczas ostatnich testów na Słowacji, stosowane są też w rafinerii Dunaj na Węgrzech. Przyczyniły się one do redukcji emisji tradycyjnych paliw za sprawą zmieszania ich z pozostałościami roślinnymi.

Węgierskie laboratorium Isotopech Zrt potwierdziło jakość wyprodukowanych paliw za sprawą metody radioizotopowej. To potwierdza, że instalacja rafinerii w Bratysławie nadaje się do produkcji zrównoważonego paliwa.

- Technologicznie jesteśmy gotowi do produkcji zarówno biodiesla pochodzenia roślinnego, jak i zrównoważonego paliwa lotniczego. – powiedział Csaba Zsótér, starszy wiceprezes ds. paliw w Grupie MOL.

Grupa MOL nie jest jedyna

Węgrzy podkreślają, że w tej chwili niewiele rafinerii na świecie produkuje zrównoważone paliwo lotnicze. Warto jednak zaznaczyć, że w kontekście produkcji biopaliw, podobne inicjatywy realizowane są przez grupę PKN Orlen.

MOL nie jest jedynym koncernem, który dąży do produkcji zrównoważonych paliw.123 rf123RF/PICSEL

Niedawno opisywaliśmy osiągnięcia polskiego koncernu energetycznego, który wprowadził do sprzedaży HVO100 na wybranych stacjach w Niemczech i Czechach. Jest to biopaliwo drugiej generacji, produkowane z olejów roślinnych i odpadów z przemysłu spożywczego i gastronomicznego.

Działania grupy PKN Orlen i grupy MOL, wpisują się w globalny trend poszukiwania bardziej ekologicznych rozwiązań w sektorze transportu. Obydwa koncerny dążą do redukcji śladu węglowego swoich produktów, a ich działania mogą stanowić ważny krok w stronę transformacji energetycznej Europy Środkowo-Wschodniej.

Test wideo Renault Rafale. Duży SUV, a pali mniej niż 5 l/100 kmAdam MajcherekINTERIA.PL