Test opon zimowych do SUV-ów. Jakie zimówki wybrać w sezonie 2023?
Wraz z nadejściem chłodniejszych dni rodzi się pytanie - jakie zimowe opony wybrać? Odpowiedzi na to zagadnienie przygotowała niedawno niemiecka organizacja GTÜ, która opublikowała wyniki testu ogumienia dla popularnych SUV-ów.
Spis treści:
Jakie opony zimowe kupić? To jedno z najczęstszych pytań, jakie pada z ust kierowców w okresie jesienno-zimowym. Wybór nie jest wszakże prosty. Obecnie na rynku można znaleźć wiele modeli ogumienia w konkurencyjnych cenach, których właściwości na pierwszy rzut oka wydają się podobne. Zanim zatem zdecydujemy się wydać nierzadko spore pieniądze, warto zapoznać się z wynikami testów, które od lat przeprowadzają firmy specjalistyczne.
Jedną z takich firm jest niemieckie Stowarzyszenie Nadzoru Technicznego (GTÜ), które od wielu lat publikuje wyniki swoich badań na stronie internetowej. Niedawno ukazało się podsumowanie pierwszego testu zimowego ogumienia w rozmiarze 235/55 R18 do samochodów typu SUV. Jego wyniki mogą nieco zaskoczyć.
Test 10 opon zimowych do aut typu SUV. Ranking GTU
W zestawieniu przygotowanym przez Niemców znalazło się 10 modeli zimowego ogumienia. Jak podkreślono w sprawozdaniu - każda z opon została odpowiednio przetestowana zarówno na pokrytych śniegiem i lodem fińskich drogach, jak i na francuskim torze testowym Goodyear w Mireval. Chodziło o to, by jak najlepiej oddać średnią warunków panujących na różnych europejskich trasach, gdzie nierzadko zimowe warunki mieszają się z wilgocią i błotem.
Eksperci z GTÜ podzielili test na cztery kategorie - zachowanie opony na śniegu (w tej konkurencji maksymalnie można było otrzymać 80 punktów), nawierzchni mokrej (również maksymalną oceną było 80 pkt) oraz kwestie ekonomiczno-środowiskowe (30 pkt). Pod uwagę w kryteriach ogólnej oceny brano m.in. przyczepność ogumienia podczas jazdy i przyspieszania, drogę hamowania, a także kwestie związane z oporami toczenia, hałasem oraz oczywiście ceną. Pojazdami wykorzystanymi w badaniu były dwa Volkswageny Tiguan - obecnej i poprzedniej generacji.
Poniżej prezentujemy tabelę podsumowującą wyniki testu. Im większy ogólnie osiągnięty wynik punktowy, tym wyższe miejsce zajęło dane ogumienie.
Producent / model | Jazda po śniegu | Jazda po mokrej nawierzchni | Jazda po suchej nawierzchni | Cena / opory toczenia | Podsumowanie |
---|---|---|---|---|---|
Bridgestone Blizzak LM005 | 60 | 64 | 41 | 25 | 190 |
Continental Winter Contact 870 P | 60 | 56 | 42 | 25 | 183 |
Fortuna Winter SUV | 60 | 12 | 28 | 23 | 123 |
Goodyaer Ultragrip Performance+ SUV | 58 | 58 | 42 | 23 | 181 |
Hankook i*cept Evo X | 61 | 62 | 43 | 21 | 187 |
Michelin Pilot Alpin 5 SUV | 63 | 57 | 42 | 24 | 186 |
Nokian Snow-Proof 2 SUV | 59 | 59 | 41 | 24 | 183 |
Pirelli Scorpion Winter 2 | 59 | 56 | 42 | 23 | 180 |
Salium Ice Blazer Alpine Evo 1 | 54 | 51 | 38 | 22 | 163 |
Austone Skadi SP-901
| 63 | 24 | 36 | 26 | 149 |
Brigdestone, Hankook czy Michelin. Które zimówki najlepsze?
Pomimo, że bezapelacyjnie najlepszą oponą w teście okazał się Bridgestone Blizzak LM005, autorzy badania zwracają szczególną uwagę na dwóch jej największych konkurentów - opony Hankook i*cept Evo X oraz Michelin Pilot Alpin 5 SUV. Zwłaszcza południowokoreańska firma wypadła świetnie w powyższym zestawieniu, zbierając proporcjonalne noty w każdej z konkurencji.
Jednocześnie model ten zdeklasował rywali na podium swoją ceną, która w przeliczeniu na złotówki wynosi ok. 2500 zł. Propozycja marki Bridgestone jest o ponad 500 zł droższa, natomiast cena opon Michelin sięga nawet 3600 zł.