Test opon zimowych do SUV-ów. Jakie zimówki wybrać w sezonie 2023?

Wraz z nadejściem chłodniejszych dni rodzi się pytanie - jakie zimowe opony wybrać? Odpowiedzi na to zagadnienie przygotowała niedawno niemiecka organizacja GTÜ, która opublikowała wyniki testu ogumienia dla popularnych SUV-ów.

Test popularnych opon zimowych do SUV-ów. Fot. GTÜ
Test popularnych opon zimowych do SUV-ów. Fot. GTÜ materiały prasowe

Jakie opony zimowe kupić? To jedno z najczęstszych pytań, jakie pada z ust kierowców w okresie jesienno-zimowym. Wybór nie jest wszakże prosty. Obecnie na rynku można znaleźć wiele modeli ogumienia w konkurencyjnych cenach, których właściwości na pierwszy rzut oka wydają się podobne. Zanim zatem zdecydujemy się wydać nierzadko spore pieniądze, warto zapoznać się z wynikami testów, które od lat przeprowadzają firmy specjalistyczne.

Jedną z takich firm jest niemieckie Stowarzyszenie Nadzoru Technicznego (GTÜ), które od wielu lat publikuje wyniki swoich badań na stronie internetowej. Niedawno ukazało się podsumowanie pierwszego testu zimowego ogumienia w rozmiarze 235/55 R18 do samochodów typu SUV. Jego wyniki mogą nieco zaskoczyć.

GTÜ wzięło na warsztat 10 popularnych modeli opon. Fot. GTÜ materiały prasowe

Test 10 opon zimowych do aut typu SUV. Ranking GTU

W zestawieniu przygotowanym przez Niemców znalazło się 10 modeli zimowego ogumienia. Jak podkreślono w sprawozdaniu - każda z opon została odpowiednio przetestowana zarówno na pokrytych śniegiem i lodem fińskich drogach, jak i na francuskim torze testowym Goodyear w Mireval.  Chodziło o to, by jak najlepiej oddać średnią warunków panujących na różnych europejskich trasach, gdzie nierzadko zimowe warunki mieszają się z wilgocią i błotem.

Eksperci z GTÜ podzielili test na cztery kategorie - zachowanie opony na śniegu (w tej konkurencji maksymalnie można było otrzymać 80 punktów), nawierzchni mokrej (również maksymalną oceną było 80 pkt) oraz kwestie ekonomiczno-środowiskowe (30 pkt). Pod uwagę w kryteriach ogólnej oceny brano m.in. przyczepność ogumienia podczas jazdy i przyspieszania, drogę hamowania, a także kwestie związane z oporami toczenia, hałasem oraz oczywiście ceną. Pojazdami wykorzystanymi w badaniu były dwa Volkswageny Tiguan - obecnej i poprzedniej generacji.

Poniżej prezentujemy tabelę podsumowującą wyniki testu. Im większy ogólnie osiągnięty wynik punktowy, tym wyższe miejsce zajęło dane ogumienie.

Producent / model 
Jazda po śniegu
Jazda po mokrej nawierzchni
Jazda po suchej nawierzchni
Cena / opory toczenia 
Podsumowanie
Bridgestone Blizzak LM005
60
64
41
 25
 190
Continental Winter Contact 870 P 
60
56
42
 25
 183
Fortuna Winter SUV
60
12
28
 23
 123
Goodyaer Ultragrip Performance+ SUV
58
58
42
 23
 181
Hankook i*cept Evo X
61
62
43
 21
 187
Michelin Pilot Alpin 5 SUV
63
57
42
 24
 186
Nokian Snow-Proof 2 SUV
59
59
41

 24
 183
Pirelli Scorpion Winter 2
59
56
 42
 23
 180
Salium Ice Blazer Alpine Evo 1
54
51
 38
 22
 163
Austone Skadi SP-901
63
24
36
26
149

Brigdestone, Hankook czy Michelin. Które zimówki najlepsze?

Pomimo, że bezapelacyjnie najlepszą oponą w teście okazał się Bridgestone Blizzak LM005, autorzy badania zwracają szczególną uwagę na dwóch jej największych konkurentów - opony Hankook i*cept Evo X oraz Michelin Pilot Alpin 5 SUV. Zwłaszcza południowokoreańska firma wypadła świetnie w powyższym zestawieniu, zbierając proporcjonalne noty w każdej z konkurencji.

Jednocześnie model ten zdeklasował rywali na podium swoją ceną, która w przeliczeniu na złotówki wynosi ok. 2500 zł. Propozycja marki Bridgestone jest o ponad 500 zł droższa, natomiast cena opon Michelin sięga nawet 3600 zł.

Rozbił cztery samochody, bo... pomylił "R" z "D"KPP w PiaseczniePolicja
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas