Te auta na dobre odeszły w 2015 roku. Będziesz tęsknił?

Debiutom nowych aut zawsze towarzyszy uroczysta oprawa. Producenci niechętnie chwalą się za to faktem zakończenia produkcji lub wycofaniem z danego rynku konkretnego pojazdu. Z jakimi popularnymi autami przyszło się nam pożegnać w mijającym 2015 roku?

1. Citroen C1
Z salonów zniknął m.in. Citroen C1. Bazujący na produkowanym od 2005 roku modelu pojazd doczekał się niedawno głębokiej modernizacji. Kiepskie wyniki sprzedaży pchnęły jednak Francuzów do decyzji o wycofaniu auta z polskiej oferty.

2. Peugeot 107
Wraz z Citroenem 107 z polskiego rynku zniknął też jego brat bliźniak - Peugeot 107. Co ciekawe, w Polsce wciąż kupić można produkowaną w tej samej fabryce (w czeskim Kolinie) Toyotę Aygo.

3. Fiat Bravo
W 2015 roku z salonów na Starym Kontynencie wycofano Fiata Bravo. Auto produkowane było przez włoską fabrykę Cassino w latach 2007-2014. Samochód, który - jak na razie - nie doczekał się następcy, budowany jest jeszcze w Brazylii. Schedę po Bravo - póki co - przejąć ma Fiat Tipo. Nowy czterodrzwiowy sedan będący następcą takich modeli, jak popularne niegdyś Siena i Linea, dostępny będzie również jako hatchback oraz kombi.

Reklama

4. Lancia Delta
Zakończenie produkcji Bravo oznaczało również wycofanie z salonów - bazującej na tym modelu - Lancii Delta. Produkowane od 2008 roku auto miało być przepustką Lancii na zagraniczne rynki segmentu premium. Niestety ekstrawagancka stylistyka, wysokie ceny i nieufność nabywców sprawiły, że samochód okazał się sprzedażową klapą.

5. Fiat Sedici
Mijający rok był też ostatnim w rynkowej karierze Fiata Sedici. Produkowany od 2006 roku, opracowany wspólnie z Suzuki, model nie doczekał się bezpośredniego następcy. Pośrednim jest nowy, zbudowany wspólnie z Jeepem (spokrewniony z modelem Renegade) model 500X.

6. Suzuki SX4
Koniec Fiata Sedici oznacza też koniec produkowanego w tej samej fabryce (Ostrzyhom na Węgrzech) Suzuki SX4. Wszystko wskazuje na to, że również ta nazwa na dobre zniknie z ryku. Suzuki SX4 zastąpione zostało ostatnio zupełnie nowym wcieleniem zdegradowanej (przynajmniej pod względem wielkości) Vitary.

7. Mini Coupe
W 2014 roku rozpoczęto produkcję kolejnego, trzeciego już, wcielenia współczesnego Mini. Debiut nowego modelu oznaczał - odroczony w czasie - wyrok śmierci dla pojazdów budowanych w oparciu o poprzednika - typoszereg R56. Pierwszym z nich był Mini Coupe, który zniknął z salonów w połowie 2015 roku.

8. Mini Roadster
Z oferty brytyjskiego producenta wycofywano również - bliźniaczy technicznie model - Mini Roadster. Zarówno on, jak i Mini Coupe, nie spełniły pokładanych w nich nadziei. Jest mało prawdopodobne, by w przyszłości Mini zdecydowało się zaprezentować następców.

9. Mitsubishi Lancer EVO X
W 2015 roku z salonów zniknęła też jedna z największych rajdowych ikon ostatnich lat - Mitsubishi Lancer EVO X. Zakończenie produkcji ogłoszono już w kwietniu 2014 roku. Auto wycofano z Europy w początku września 2015, gdy obowiązywać zaczęła nowa norma emisji spalin Euro 6.

10. Mitsubishi Pajero Sport
W bieżącym roku z oferty wycofano Pajero Sport czyli pięcioosobowe auto zbudowane w oparciu o pickupa L200. W salonach wciąż kupić można jeszcze zwykłe Pajero, ale również ono przejść ma do historii. Prezes Mitsubishi - Osamu Masuko - zdradził niedawno, że firma nie planuje następców wielu popularnych modeli. Na liście aut, które w niedługiej przyszłości definitywnie zakończą swój rynkowy żywot są właśnie Pajero i Lancer.

11. Nissan Pathfinder
Zakończenie produkcji Pathfindera związane jest z premierą kolejnej, czwartej już, generacji Navary - typoszeregu NP300. Poprzednik - oznaczony kodem D40 - był techniczną bazą dla pięciodrzwiowej terenówki ze znaczkiem Nissana. Sprzedaż Pathfindera była jednak symboliczna. W połączeniu z nie najlepszą opinią, na jaką zapracował sobie ten model na rynku wtórnym, pozwala to sądzić, że Nissan nie zdecyduje się na opracowanie następcy.

12. Opel Zafira II
W 2015 roku z salonów zniknęła też ostatecznie II generacja popularnego Opla Zafiry. Produkowany od 2005 roku model oferowany był przez polskich dealerów pod nazwą Opel Zafira Family. Obecnie w ofercie Opla znajduje się już tylko trzecia generacja popularnego minivana występująca jako Zafira Tourer.

13. Renault Laguna
W połowie bieżącego roku z cenników zniknęła niezbyt popularna, zaprezentowana w 2008 roku, Renault Laguna Coupe. Obecnie w katalogach nie znajdziemy już ani słowa o modelu, który dbał o obecność Francuzów w segmencie D od 1994 roku. Laguna na pewno nie doczeka się następcy. Schedę po niej przejąć ma zupełnie nowy model - Talisman. Zmiana nazwy to wynik katastrofalnej opinii, jaką wyrobiły firmie niedopracowane i awaryjne egzemplarze II generacji Laguny.

14. Seat Altea
O zakończeniu produkcji modelu Altea mówiło się od dłuższego czasu. Po wprowadzeniu na rynek nowych Ibizy, Leona i Toledo samochód był ostatnim z gamy Seata budowanym w oparciu o starą platformę PQ35 (Volkswagena Golfa V). Pojazd zniknął z salonów w połowie roku i nic nie wskazuje na to, byśmy kiedykolwiek doczekali się jego następcy.

15. Skoda Roomster
Roomster przetrwała w ofercie rekordowe 11 lat. Auto było zlepkiem rozwiązań technicznych stosowanych w popularnych modelach czeskiego producenta. Przednia część płyty podłogowej pochodziła z Fabii, tylna - z Octavii. Model zadebiutował w 2006 roku na salonie w Genewie. Wraz z Roomsterem z cenników zniknął również jej użytkowy wariant - Skoda Praktik.

16. Subaru Legacy
Nowe Subaru Legacy zadebiutowało w marcu 2014 roku. Europejscy klienci nie mieli jednak powodów do radości - władze japońskiej marki poinformowały bowiem, że - po raz pierwszy w historii modelu - samochód nie trafi na rynki Starego Kontynentu. W efekcie ostatnie egzemplarze poprzedniej, piątej, generacji kupić można było w Europie jeszcze tylko w pierwszych miesiącach 2015 roku.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy