Takiej autostrady jeszcze w Polsce nie było. Samochody to już przeszłość
"Autostrada dla pociągów" – pod taką nazwą funkcjonuje nowoczesna stacja kolejowa, której celem jest poprawa efektywności i bezpieczeństwa przewozów towarowych koleją. Zdaniem samorządowców rozwój infrastruktury szynowej to krok w stronę odciążenia dróg z nadmiaru transportu ciężarowego, co przekłada się zarówno na mniejsze zużycie nawierzchni, jak i pozytywny wpływ na środowisko.

Pod koniec ubiegłego roku w Gdyni powstała nowa stacja kolejowa przystosowana do obsługi najdłuższych (do 750 metrów) oraz najcięższych (o nacisku 22,5 tony na oś) pociągów towarowych. Inwestycja o wartości 1,9 mld zł netto pełni funkcję swoistej "autostrady dla pociągów" i zapewnia dowóz oraz odbiór większej ilości towarów koleją w krótszym czasie. To z kolei przyczynia się do zmniejszenia liczby pojazdów ciężarowych na drogach.
Autostrada dla pociągów ma znaczenie dla całej Polski
Jak zaznacza PKP PLK SA - inwestycja ma istotne znaczenie dla gospodarki całej Polski i tej części Europy. Wpisuje się bowiem w konsekwentne zwiększanie możliwości przewozu towarów pociągami do portów morskich także w Gdańsku.
Zapewniliśmy lepszą przepustowość na trasach do nabrzeży najbardziej ekologicznym, wydajnym oraz coraz bezpieczniejszym środkiem transportu ładunków, jakim jest kolej. W porównaniu z 2015 rokiem, biorąc pod uwagę pozostałe linie przyportowe, prognozowany na 2030 r. ostateczny wzrost przepustowości na stacji Gdynia Port jest 2-krotny.
Dwa wiadukty, 115 km nowych torów i 359 rozjazdów
Stacja Gdynia Port to obecnie 115 km nowych torów, 359 rozjazdów. Dwa nowe wiadukty o długości 640 i 170 metrów poprawiły przepustowość linii prowadzących do portu. Wyremontowano także most na rzece Chylonce, a 13 podziemnych zbiorników retencyjnych wraz z nową siecią kanalizacji zapewnia właściwe odwodnienie terenu. W obrębie stacji powstała także publiczna ładownia, a sprawny i bezpieczny ruch pociągów prowadzony jest z LCS Gdynia Port wspieranego przez dwie nowe nastawnie.
Na terenie stacji Gdynia Port powstała także największa głowica rozjazdowa w kraju, "spinająca" aż 39 torów. Aby uniknąć kolizji z napowietrzną linią wysokiego napięcia, kable energetyczne zostały ułożone pod ziemią - ich łączna długość wynosi 20 km. W momencie najbardziej zaawansowanych prac na placu budowy pracowało około 500 pracowników i nawet 200 maszyn. Projekt był współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu "Łącząc Europę".