Tak działa mobilny most ASTRA. Mają sprytny sposób na remont dróg

Jan Guss-Gasiński

Jan Guss-Gasiński

emptyLike
Lubię to
Lubię to
like
0
Super
relevant
0
Hahaha
haha
0
Szok
shock
0
Smutny
sad
0
Zły
angry
0
Lubię to
like
Super
relevant
14
Udostępnij

Szwajcarscy drogowcy cenią sobie komfort pracy i zdają sobie sprawę, że roboty drogowe bywają dla kierowców uciążliwe. Między innymi z tych dwóch powodów opracowali innowacyjny most, który pozwala autom przejeżdżać nad odcinkiem, gdzie prowadzone są prace konserwacyjne. Nazywa się ASTRA, ale nie ma nic wspólnego z kompaktowym Oplem.

Most ASTRA wykorzystywany przez szwajcarskich drogowców ma ok. 256 m długości, 7,6 m szerokości i ponad 4,5 m wysokości/Szwajcarski Federalny Urząd Dróg
Most ASTRA wykorzystywany przez szwajcarskich drogowców ma ok. 256 m długości, 7,6 m szerokości i ponad 4,5 m wysokości/Szwajcarski Federalny Urząd Dróg.

Remonty, utrudnienia i korki - kierowcy na całym świecie ich nienawidzą. Oczywistym jest jednak, że w wielu sytuacjach trudno pogodzić bezpieczeństwo drogowców i komfort kierowców. Czy na pewno? Okazuje się, że jedno może iść w parze z drugim. Dowodzi tego most ASTRA, wykorzystywany podczas remontów dróg w Szwajcarii.

Czym jest ASTRA? To pierwszy taki most na świecie

Dzięki mostowi ASTRA, zamówionemu przez Szwajcarski Federalny Urząd Drogowy, drogowcy podczas naprawiania nawierzchni drogi nie muszą martwić się o swoje bezpieczeństwo, ani pracować w pocie czoła wystawieni na słońce, a wyższy komfort pracy przekłada się często na czas realizacji. Wszystko to przy zachowaniu odpowiedniej przepustowości na remontowanych odcinkach.

Na wybranym odcinku drogowcy pracują pod spodem nad poprawią jakości jezdni, a górą - po dwóch pasach ruchu - mogą w tym czasie przejeżdżać samochody z prędkością do 60 km/h/Szwajcarski Federalny Urząd DrógINTERIA.PL

Most ASTRA w praktyce. Tak Szwajcarzy naprawiają swoje drogi

Most wykorzystywany przez szwajcarskich drogowców ma ok. 256 m długości, 7,6 m szerokości i ponad 4,5 m wysokości. Co więcej, cała konstrukcja waży blisko 1250 ton, a mimo to jego rozłożenie jest kwestią jednego weekendu. Obiekt złożony z 22 modułów sterowany jest zdalnie jednostką hydrauliczną, która pozwala na podnoszenie mostu ASTRA o 10 cm na raz, na odcinkach o długości 100 m.

Co więcej, cała konstrukcja waży blisko 1250 ton, a mimo to jego rozłożenie jest kwestią jednego weekendu/Szwajcarski Federalny Urząd Dróg.

Kiedy most jest rozłożony, na wybranym odcinku drogowcy pracują pod spodem nad poprawią jakości jezdni, a górą - po dwóch pasach ruchu - mogą w tym czasie przejeżdżać samochody z prędkością do 60 km/h. Po zakończeniu prac most może się przesunąć zdalnie o kolejne 100 metrów do następnej fazy budowy.

Obiekt złożony z 22 modułów sterowany jest zdalnie jednostką hydrauliczną/Szwajcarski Federalny Urząd Dróg.

Mobilny most ASTRA. Inne kraje mogą być zainteresowane tym rozwiązaniem

Most ASTRA został po raz pierwszy przetestowany w 2022 roku. Od tamtego czasu technologia jest stale dopracowywana, aby drogowcom i kierowcom korzystało się z niego bezpieczniej. Jak można się domyślić, nie jest to tania technologia. Niemniej, znacząco ułatwia prace konserwacyjne i przyspiesza remonty - chociażby na autostradach. Możemy się spodziewać, że w przyszłości z podobnych rozwiązań będą chciały skorzystać również inne kraje.

Video Player is loading.
Current Time 0:00
Duration -:-
Loaded: 0%
Stream Type LIVE
Remaining Time -:-
 
1x
    • Chapters
    • descriptions off, selected
    • subtitles off, selected
      reklama
      dzięki reklamie oglądasz za darmo
      Dacia Duster III. Najlepsze nowe auto dla Kowalskiego?
      Dacia Duster III. Najlepsze nowe auto dla Kowalskiego?INTERIA.PL
      emptyLike
      Lubię to
      Lubię to
      like
      7
      Super
      relevant
      4
      Hahaha
      haha
      3
      Szok
      shock
      0
      Smutny
      sad
      0
      Zły
      angry
      0
      Lubię to
      like
      Super
      relevant
      14
      Udostępnij
      Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
      Przejdź na