Tajemniczy niebieski autobus na drogach Warszawy. Wyjaśniamy

W ostatnim czasie warszawiacy mogą spotkać na ulicach niebieski autobus. Co to za pojazd i w jakim celu zjawił się w stolicy?

Niebieski autobus na ulicach Warszawy

Uwagę warszawiaków podróżujących komunikacją miejską (i nie tylko) ostatnio może zwrócić obsługujący połączenia autobus w kolorze niebieskim, który mocno wyróżnia się na tle żółtego taboru. Jest to wodorowy pojazd opracowany przez polskiego producenta, firmę Autosan, model Sancity 12 LFH. Jak poinformował warszawski ratusz, pojazd od 19 stycznia kursuje po warszawskich ulicach i będzie można go na nich spotkać przez najbliższy miesiąc.

Jak każdy pojazd wodorowy, Autosan Sancity 12 LFH ma napęd elektryczny. Posiada akumulatory litowo-tytanowe, ogniwa paliwowe oraz cztery butle kompozytowe o pojemności 320 litrów każda, w której magazynowany jest wodór. Z informacji podanych przez producenta wynika, że silnik generuje 253 kW (czyli 344 KM). Jak sama nazwa wskazuje, ma on 12 m długości. Posiada 30 miejsc siedzących oraz miejsce dla wózków.

Reklama

Gdzie można spotkać autobus wodorowy?

Jak poinformowano, dzięki testom wodorowego autobusu Miejskie Zakłady Autobusowe mogą sprawdzić, jak pojazd z napędem wodorowym radzi sobie w ruchu miejskim. Testy w przyszłości mają przydać się specjalistom z MZA przy ewentualnych zakupach tego typu pojazdów. Chętni na przejażdżkę wodorowym autobusem muszą wiedzieć, że pojazd został przydzielony do zajezdni "Woronicza" i będzie głównie obsługiwał linię 222. Prowadzi ona przez Aleje Ujazdowskie, Krakowskie Przedmieście oraz Nowy Świat. Wodorowy autobus będzie jednak można spotkać również na innych liniach, choć sporadycznie.

Warszawa modernizuje swój tabor komunikacji miejskiej

Warszawa konsekwentnie odmładza swój tabor, jeśli chodzi o transport publiczny. Miejskie Zakłady Autobusowe posiadają już niemal 500 autobusów zero- i niskoemisyjnych, z czego 335 stanowią pojazdy na gaz, a ponad 160 - posiadające napęd elektryczny. 

To jednak nie wszystko. Jak informuje warszawski ratusz, już w tym roku w stolicy mają pojawić się kolejne pojazdy na prąd. Pod koniec ubiegłego roku Zarząd Transportu Miejskiego zamówił 12 pojazdów Solaris Urbino. Z kolei MZA prowadzi analizę ofert na zakup 30 kolejnych maszyn. Trwają też przygotowania do ogłoszenia kolejnego przetargu - tym razem na 80 elektrycznych autobusów przegubowych i nieco krótszych - liczących 12 metrów.

W ostatnim czasie głośno zrobiło się o problemach z miejskimi autobusami elektrycznymi, które nie radzą sobie w niskich temperaturach. Ich zasięg podczas mrozu drastycznie spada, a ładowarki ładują powoli, o ile same nie są zamarznięte. Stąd konieczność dywersyfikacji napędów. Oslo, które chciało mieć całą komunikację "na baterie", musiało się ratować użyciem wycofanym autobusów z silnikami Diesla.

Na ulicach Warszawy testowany był również NesoBus

Warto w tym miejscu przypomnieć, że Autosan nie jest pierwszym wodorowym autobusem testowanym na ulicach Warszawy. Nieco ponad rok temu, w listopadzie 2022 r., warszawiacy mogli zapoznać się z pojazdem o nazwie NesoBus - to wodorowy autobus polskiej spółki PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy. Pojazd ma 12 m długości i posiada 97 miejsc, w tym 37 siedzących.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Autosan | autobus wodorowy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy