Szykowne Coupe

W "Motorze" nr 1 z 1 stycznia 1994 roku - pierwsza jazda nowym Fiatem Coupe.

W minionych kilku latach sprzedaż samochodów coupe wzrosła 4-krotnie, osiągając na naszym kontynencie poziom 200 tys. pojazdów rocznie. Trudno się więc dziwić, że coraz więcej producentów zamierza rywalizować w tej klasie. Dotychczas dominowały wśród nich auta japońskie, a jedynym liczącym się konkurentem europejskim był Opel Calibra. Teraz podobne coupe zaprezentował Fiat. Jego sylwetka powstała u Pininfariny, gdzie zresztą auto będzie wytwarzane. Odznacza się ona nietypową, wyzywającą stylizacją, mającą wiele niespotykanych motywów takich jak przetłoczenia boczne, profilowane osłony reflektorów i tylne okrągłe, podwójne światła.

Reklama

Sportowy charakter samochodu podkreśla pokrywa przednia uchylana wraz z reflektorami i fragmentami błotników oraz wlew paliwa wzięty żywcem z wozu wyścigowego. Pod względem technicznym Coupe spokrewnione jest z najszybszą odmianą Tipo i Lancią Deltą. To przesądziło o poprzecznym ustawieniu silnika i napędzie na przednie koła. Do wyboru są dwie 4-cylindrowe, 16-zaworowe jednostki wtryskowe o pojemności 1995 ccm. Wolnossąca osiąga moc 142 KM, a wyposażona w turbosprężarkę - 195 KM. Obydwie pracują relatywnie cicho i dzięki zastosowanym wałkom wyrównoważającym dość równomiernie. Silniejsza odznacza się wyjątkowo dobrą dynamiką, przy czym efekt "turbodziury" został mocno złagodzony. Moc zbliżona do 200 KM przy przednim napędzie pociągałyby za sobą sporo kłopotów, zwłaszcza podczas jazdy po śliskiej nawierzchni, dlatego też zastosowano sprzęgło wiskotyczne, utrudniające zrywanie przyczepności kół. Mimo to gwałtowne wciśnięcie pedału gazu powoduje (nie)pożądany pisk opon i czarne smugi na asfalcie.

Auto prowadzi się bardzo stabilnie i pewnie. Jedyne zastrzeżenia wzbudza niezbyt precyzyjnie działająca dźwignia zmiany biegów. Pozycja kierowcy jest wyśmienita. Do swoich potrzeb może on dopasować położenie kierownicy i elektrycznie sterowanych lusterek. Wnętrze jest bardzo atrakcyjne i nowoczesne mimo istnienia "starodawnych" wskaźników. Ich prosta konstrukcja wywołuje odbicia światła utrudniające odczyt, ale ta wada wynikająca z utrzymania stylu została zaakceptowana przez twórców i należy sądzić, że pogodzą się z nią również miłośnicy fiatowskiego Coupe. Drugą również niezbyt ważną wadą jest umieszczenie włączników sygnału dźwiękowego zbyt blisko obwodu koła kierownicy, co powoduje niepożądane przyciskanie ich podczas manewrowania samochodem. Na uwagę zasługuje natomiast wystrój koła sterowanego ze świetnie wkomponowanymi w nie perforowanymi wkładkami.

Z przodu odczuwa si relatywnie wysoki komfort jazdy, przy czym siedziska mogłyby być jeszcze głębiej wyprofilowane. Ty wygląda równie ekskluzywnie - zwłaszcza gdy wykończony jest w skórze, ale tak jak we wszystkich coupe brakuje miejsca na nogi i nad głowami pasażerów. Na wybojach podobnie jak w Calibrze mogą oni uderzać o tylną szybę. Bagażnik o przeciętnym rozmiarze jest łatwo dostępny, ale nie tak funkcjonalny jak w niektórych wozach konkurencyjnych. Składać daje się wyłącznie lewa strona tylnego oparcia, odsłaniając otwór służący np. do przewozu nart.

Mimo drobnych wad, które by może zostaną jeszcze usunięte przed uruchomieniem produkcji seryjnej, uważam, że Coupe jest jednym z najlepszych Fiatów, jaki kiedykolwiek powstał. Dotyczy to zarówno doskonałości podzespołów mechanicznych (i elektronicznych), jak i stylizacji nadwozia oraz wnętrza. Opinia ta nie zmieni jednak faktu, że Fiat Coupe trafia na sektor rynku obsadzony równie atrakcyjnymi pojazdami. W dodatku wiele z nich wyposażanych jest już w silnik V6, napęd na 4 koła, 6-biegową przekładnię oraz bardziej funkcjonalne, 3-drzwiowe nadwozie. Rywalizacja w tej klasie samochodów wywoła więc w nadchodzących latach sporo emocji.

Fiat Coupe: dane techniczne (w nawiasie dla wersji Turbo)

Silnik: R4, 16-zaworowy, z wtryskiem paliwa, o pojemności skokowej 1995 cm, umieszczony poprzecznie z przodu, moc max 102 kW (142 KM) (140/195) przy 6000 (5500) obr./min, max moment obrotowy 180 (290) Nm przy 4500 (3400) obr./min
Ogumienie: przód 195/55 R15 (205/50 ZR16), tył 205/55 ZR15 (205/50 ZR16)
Wymiary: długość 4250 mm, szerokość 1766 mm, wysokość 1340 mm, rozstaw osi 2540 mm, pojemność bagażnika 295 dm3
Masa własna: 1250-1320 kg
Osiągi i zużycie paliwa: 0-100 km/h - 9,2 (7,5) s, prędkość max 205 (225) km/h, zużycie paliwa wg norm ECE - 7,0/8,5/11,5 (7,4/9,2/12,5) dm3/100 km

Wojciech Sierpowski, "Motor" 1/1994

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy