Szalone Audi A3 clubsport quattro
Podczas wielkiego zlotu miłośników aut koncernu VW nad jeziorem Wörthersee (28-31 maja br.) zadebiutuje hardkorowy prototyp Audi A3 clubsport quattro z 5-cylindrową jednostką TFSI o mocy 525 KM - czyli podobnej do tej, którą dysponuje widlasta "dziesiątka" w R8!
Koncepcyjne A3 bazuje na S3 Limousine, jednak zamiast 4-cylindrowej jednostki 2.0 TFSI napędzane jest 5-cylindrowym silnikiem 2.5 TFSI, pochodzącym z RS Q3. Jego moc została jednak podkręcona z 310 do imponujących 525 KM, a maksymalny moment obrotowy wzrósł z 420 do 600 Nm i jest dostępny w szerokim zakresie 2300-6000 obr./min. Aby to osiągnąć, inżynierowie Audi zainstalowali m.in. większą turbosprężarkę (maksymalne ciśnienie doładowania 1,5 bara) oraz nowy intercooler. Siła napędowa trafia do kół obu osi za pośrednictwem 7-stopniowej, zautomatyzowanej skrzyni dwusprzęgłowej S tronic i sprzęgła Haldex.
W rezultacie ważący 1527 kg sedan przyspiesza od 0 do 100 km/h w ciągu zaledwie 3,6 s i osiąga maksymalną prędkość 310 km/h, a to już pułap zarezerwowany dla aut supersportowych.
Audi A3 clubsport quattro
Audi A3 clubsport quattro (więcej informacji)
A3 clubsport quattro przemieszcza się na kołach z 21-calowymi obręczami i ogumieniem o symbolicznym profilu (rozmiar 275/25), za którymi kryją się karbonowo-ceramiczne tarcze hamulcowe, przednie o średnicy 370 mm. W porównaniu z S3 otrzymało również gwintowane zawieszenie (obniżone dodatkowo o 10 mm) i agresywny pakiet ospojlerowania z elementami z tworzyw wzmacnianych włóknami węglowymi (CFRP). Obejmuje on nie tylko zderzaki oraz aktywny spojler tylnej klapy, ale i kompletne poszerzenie nadwozia. Na deser prototyp został zaopatrzony w reflektory Matrix LED, znane z A8 po liftingu.
Zmianom nie oparła się również kabina - tu uwagę przyciąga obszyta alcantarą kierownica z przyciskiem startera i kubełkowe fotele z czteropunktowymi pasami bezpieczeństwa.
A3 clubsport quattro najpewniej nie trafi do produkcji, ale udowadnia, że projektantom Audi nie brakuje fantazji. S3 Limousine wygląda przy nim jak grzeczny sedan do pracy i na zakupy. Intryguje coś innego - fakt zamontowania 5-cylindrowej jednostki pod maską samochodu opartego na platformie MQB. Może wbrew wcześniejszym informacjom nowe RS 3 nie ulegnie modzie na downsizing i zachowa ten doskonale brzmiący silnik z poprzednika?
msob