Wymiana oleju w silniku. Lepiej raz na rok czy co 15 tys. km?

Szymon Piaskowski

Szymon Piaskowski

Aktualizacja
Co ile wymieniać olej w silniku - liczy się czas czy przebieg?
Co ile wymieniać olej w silniku - liczy się czas czy przebieg?123RF/PICSEL

Dlaczego producenci wydłużają interwały serwisowe?

Co dzieje się z olejem podczas eksploatacji?

Co ile wymieniać olej w silniku - liczy się czas czy przebieg?

Kiedy skrócić interwały wymiany?

  • Silników wysokoprężnych - diesle produkują więcej zanieczyszczeń, szczególnie sadzy, która przedostaje się do oleju i przyspiesza jego degradację. Dodatkowo, systemy regeneracji filtrów cząstek stałych mogą prowadzić do rozcieńczania oleju paliwem.
  • Jednostek z turbosprężarkami - pracują w ekstremalnych warunkach temperatury i ciśnienia. Łożyska turbosprężarki wymagają doskonałego smarowania, które zapewnia tylko świeży olej o odpowiednich parametrach.
  • Aut wykorzystywanych głównie w ruchu miejskim - gdzie silnik rzadko osiąga optymalną temperaturę pracy, a olej nie ma możliwości "samooczyszczenia" się z wilgoci i zanieczyszczeń.

Konsekwencje zbyt rzadkiej wymiany oleju

  • Przedwczesne zużycie łańcuchów rozrządu, szczególnie w popularnych silnikach z rodzin TSI, THP czy dCi. Zanieczyszczony olej nie zapewnia odpowiedniego smarowania mechanizmów napinających, co prowadzi do rozciągnięcia łańcucha już przy względnie małych przebiegach.
  • Uszkodzenia turbosprężarek stają się coraz częstsze. Koszt naprawy może sięgać kilkunastu tysięcy złotych, podczas gdy regularna wymiana oleju kosztuje ułamek tej kwoty.
  • Nagromadzenie osadów w kanałach olejowych, na tłokach i zaworach to kolejny problem. W skrajnych przypadkach może prowadzić do zatarcia silnika lub konieczności jego kapitalnego remontu.
Fiat Grande Panda Hybrid to strzał w dziesiątkę. Topowa wersja za mniej niż 100 tys. złMaciej OlesiukINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?