Płyn hamulcowy może spustoszyć lakier. Kiedy się rozleje, trzeba działać
To może zdarzyć się każdemu - wymieniamy płyn hamulcowy i w trakcie tej czynności rozlewamy go na nadwoziu. Nic strasznego? Wręcz przeciwnie, okazuje się, płyn hamulcowy może być naprawdę groźny dla lakieru samochodu. Wystarczy pięć minut, by powstały trwałe uszkodzenia. Na szczęście istnieje prosty sposób, jak temu zapobiec.

Spis treści:
Płyn hamulcowy należy do najbardziej agresywnych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Szczególnie niebezpieczny jest glikolowy płyn hamulcowy DOT 3 lub DOT 4, stosowany w przeważającej większości aut. Po rozlaniu działa jak rozcieńczalnik do farb, powodując nieodwracalne szkody w lakierze w zaledwie kilka minut.
Problem ten dotyka niemal każdego, kto samodzielnie uzupełnia płyn hamulcowy lub przeprowadza procedurę odpowietrzania hamulców. Najczęściej do wypadków dochodzi podczas uzupełniania zbiorniczka płynu, gdy krople spadają na elementy karoserii znajdujące się w pobliżu.
Wymiana płynu hamulcowego krok po kroku
Jeśli rozlany płyn hamulcowy pozostanie na lakierze dłużej niż pięć minut, zacznie niszczyć powłokę lakierniczą i farbę, pozostawiając widoczne ślady. Im dłużej zwlekamy z reakcją, tym większe szkody - proces destrukcji lakieru trwa około 30 minut od momentu rozlania.
Mechanizm uszkodzenia jest prosty: glikolowy płyn hamulcowy rozpuszcza lakier podobnie jak to robią profesjonalne rozcieńczalniki. Najpierw atakuje wierzchnią warstwę bezbarwnego lakieru ochronnego, następnie przechodzi do warstwy kolorowej, aż w końcu może dotrzeć do samego metalu, otwierając drogę korozji.
Na szczęście skuteczne usunięcie rozlanego płynu nie wymaga specjalistycznych środków. Wystarczą podstawowe materiały, które każdy ma w domu: ręczniki papierowe, mydło i woda.
Pierwszym krokiem powinno być założenie rękawic ochronnych. Płyn hamulcowy szkodliwy dla lakieru jest równie niebezpieczny dla skóry człowieka. Następnie należy delikatnie osuszyć rozlaną ciecz ręcznikami papierowymi, wykonując ruchy odbijające - nie wycierać! Wycieranie rozprowadzi płyn na większą powierzchnię, powiększając obszar potencjalnych uszkodzeń.
Po wchłonięciu jak największej ilości płynu należy przemyć miejsce wodą z mydłem. Można zastosować gąbkę lub ściereczkę nasączoną mydlaną wodą, albo spryskać powierzchnię i wytrzeć suchą szmatką. Kluczowy jest ostatni etap - dokładne spłukanie czystą wodą w celu usunięcia wszelkich pozostałości mydła i płynu.
Jak wymienić płyn hamulcowy?
Podczas uzupełniania płynu hamulcowego warto zabezpieczyć okoliczne powierzchnie folią lub gazetami. Szczególną ostrożność należy zachować przy dodawaniu płynu do zbiorniczka - lepiej dolać mniejszą ilość kilka razy niż ryzykować przelanie.
Co ile wymieniać płyn hamulcowy?
Niewielu kierowców wie, że płyn hamulcowy ma ograniczony termin przydatności. Ze względu na swoje właściwości higroskopijne - czyli zdolność do przyciągania wilgoci z powietrza - z czasem gromadzi wodę, która obniża jego temperaturę wrzenia.
Gdy udział wody w płynie przekroczy 2,5 proc., może dojść do jego zagotowania w układzie hamulcowym podczas intensywnego hamowania. Skutek? Wydłużenie drogi hamowania i potencjalne zagrożenie bezpieczeństwa.
Eksperci zalecają wymianę płynu hamulcowego co dwa lata lub co 40-50 tysięcy kilometrów. Choć niektórzy producenci podają dłuższe interwały, bezpieczniej jest trzymać się krótszego okresu..