Światowe gwiazdy w Polsce

Sebastien Loeb, Dani Sordo, Mikko Hirvonen, Jari-Matti Latvala czy Petter Solberg to tylko niektóre z najbardziej znanych gwiazd światowych rajdów, których nazwiska widnieją na liczącej 55 pozycji liście zgłoszeń ORLEN Platinum 66. Rajdu Polski.

Konferencja prasowa przed Rajdem Polski
Konferencja prasowa przed Rajdem PolskiInformacja prasowa (moto)

Walkę z koalicją zawodników z aż 22 krajów świata postanowiło podjąć 14 polskich kierowców. Są wśród nich lider mistrzostw świata juniorów (JWRC) Michał Kościuszko oraz prowadzący w mistrzostwach Europy (ERC) Michał Sołowow. Na starcie nie zabraknie również ubiegłorocznego zwycięzcy Rajdu Polski - Michała Bębęnka, a także Krzysztofa Hołowczyca, trzykrotnego triumfatora polskiego klasyka, który jako jedyny z Polaków zasiądzie za kierownicą samochodu klasy WRC.

Sebastien Loeb, pięciokrotny mistrz świata (2004, 2005, 2006, 2007, 2008) i aktualny lider cyklu WRC ma na swoim koncie rekordową liczbę aż 52 zwycięstw w prawie wszystkich rundach światowego championatu. Do kolekcji brakuje mu tylko triumfu w Rajdzie Polski. W ostatni weekend czerwca stanie przed szansą na odniesienie historycznego sukcesu.

Rywalizacja na trasie ORLEN Platinum 66. Rajdu Polski rozpocznie się od widowiskowego superoesu na nowym torze w Mikołajkach, w dniu 25 czerwca (czwartek), w godzinach wieczornych. Ostatnią jej odsłoną będzie także superoes na tym samy obiekcie w pobliżu bazy rajdu i parku serwisowego. Zwycięzców rajdu poznamy w niedzielne popołudnie, 28 czerwca br.

- Nie mam najmniejszych wątpliwości, że ORLEN Platinum 66 Rajd Polski stanie się największą w tym roku imprezą sportową w naszym kraju. W ostatni weekend czerwca Polska będzie dzięki naszemu rajdowi na ustach kibiców na całym świecie. Już obecnie obserwujemy zwiększone zainteresowanie Rajdem Polski, ale kulminacja nastapi naturalnie w dniach jego rozgrywania. Spodziewamy sie przyjazdu nawet 200 tysięcy kibiców z Polski i z zagranicy - powiedział Andrzej Witkowski, prezes Polskiego Związku Motorowego.

- W roku 1979 rozegrano pierwszą edycję mistrzostw świata w obu klasyfikacjach, indywidualnej i producentów. Bardzo nam miło, że nasze starania o najwyższy status w rajdowym sporcie zakończyły się sukcesem właśnie w roku jubileuszu. Warto jednak pamiętać, że sześć lat wcześniej, gdy rodził się przyszły mistrzowski serial - wtedy jeszcze tylko w rywalizacji producentów - Polska już znalazła sie na mapie światowych rajdów. Bardzo dobra organizacja imprezy w ostanich sezonach oraz wieloletnie zaangażowanie setek działaczy Polskiego Związku Motorowego zostały docenione przez Międzynarodową Federację Samochodową (FIA) i spowodowały, że marzenia zawodników i kibiców znad Wisły stały się faktem - mamy w Polsce Rajdowe Mistrzostwa Świata. Każde wydarzenie tej rangi to znakomita promocja regionu, ale także kraju. Poza tym to nie jest jednorazowa impreza.

Zgodnie z ustaleniami FIA dotyczacymi systemu rotacyjnego chcemy organizować rundę mistrzostw świata co dwa lata. Ten projekt możemy realizować dzięki naszym niezawodnym partnerom i sponsorom. Oni także mają swój udział w naszym sukcesie. Bardzo wysoko cenimy sobie współpracę z Urzędem Marszałkowskim w Olsztynie oraz z władzami Mikołajek. To właśnie mazurski kurort stał sie stolicą polskich rajdów. W Mikołajkach powstał stały tor do rozgrywania super oesu, który już dziś zbiera pierwsze pochwały.

Jego debiut nastąpi 25 czerwca, w dniu startu Rajdu Polski. Loeba, Solberga czy Hirvonena zobaczymy po raz pierwszy w Polsce na żywo. Polskiej czołówce przyjdzie zmierzyc sie z najlepszymi kierowcami świata. A kibice obejrzą widowisko na najwyższym światowym poziomie - dodał Andrzej Witkowski

- Osobiście bardzo się cieszę z prawa organizacji jednej z rund mistrzostw świata, podobnie jak cały zespół pracujący nad przygotowaniem rajdu Jesteśmy naprawdę dumni, że powierzono nam organizację tak prestiżowej imprezy. Oczywiście wymaga ona olbrzymiego nakładu pracy ale robimy wszystko najlepiej jak potrafimy, Wiele rzeczy jest dla nas nowych - tak jak my jesteśmy debiutantami w całym cyklu. Korzystamy jednak z pomocy i rady wieloletnich organizatorów rund WRC, dzięki którym lepiej możemy przygotować się do tegorocznego rajdu. W tej chwili większość przygotowań jest już zakończona i tak naprawdę z niecierpliwością czekamy na pojawienie się pierwszych załóg. Tym bardziej, że lista zgłoszeń zapowiada nie lada emocje. Dopisały tak dawno nie oglądane w Polsce samochody WRC. Wśród 55 załóg znalazło się również 10 kierowców w cyklu Junior WRC, gdzie pozycji lidera będzie bronił Polak - Michał Kościuszko. I w końcu mamy niezłą stawkę w Pucharze Fiesty, tak więc na brak emocji podczas rajdu na pewno nie będziemy narzekać. Pamiętajmy również, że ORLEN Platinum 66 Rajd Polski będzie naprawdę dużym wyzwaniem dla wszystkich załóg. Uczestnicy imprezy w większości będą w Polsce po raz pierwszy a odcinki specjalne będą mieli okazję poznać tylko podczas dwukrotnego przejazdu w trakcie zapoznania z trasą. Niezwykle ważny dla wyników będzie więc precyzyjny i bezbłędny opis - powiedział Tomasz Bartoś, dyrektor rajdu

Co, gdzie, o której godzinie?

Ciąg dalszy na następnej stronie

Interesującą i trudną technicznie trasę przygotowali organizatorzy Orlen Platinum 66 Rajdu Polski dla zawodników startujacych w ósmej, tegorocznej rundzie mistrzostw świata, która w dniach 25 - 28 czerwca zostanie rozegrana w malowniczym regionie mazurskich jezior. Tak jak w przypadku innych rajdów z cyklu WRC również "Polski" ma tradycyjny trzydniowy format. Trasę podzielono na 18 odcinków specjalnych. Rywalizację zainauguruje super oes na torze w Mikołajkach.

DZIEŃ 1, CZWARTEK, 25.06.2009

19:00 - Mikołajki, start rajdu

20:00 - OS-1 Mikołajki Super Oes 2,50 km

W piątek zawodnicy dwukrotnie wystartują do trzech odcinków specjalnych: Grabówka, Pianki, Paprotki, z których ten ostatni jest najdłuższy (33,17 km) w całym rajdzie. Trasa pierwszego dnia liczy blisko 303 kilometry w tym ponad 113 km stanowią próby sportowe.

DZIEŃ 1 cd., PIĄTEK, 26.06.2009

09:00 - Mikołajki, service A (15 minut)

09:51 - OS-2 Grabówka 12,09 km

10:19 - OS-3 Pianki 11,34 km

10:49 - OS-4 Paprotki 33,17 km

12:55 - Mikołajki, service B (30 minut)

14:01 - OS-5 Grabówka 12,09 km

14:29 - OS-6 Pianki 11,34 km

14:59 - OS-7 Paprotki 33,17 km

16:53 - Mikołajki, flexi service C (45 minut)

17:38 - Mikołajki, zamknięty park maszyn

W sobotę, drugiego dnia rywalizacji na zawodników czeka kolejnych 6 oesów - dwukrotnie przejeżdżane Danowo, Gawliki oraz niezwykle widowiskowe Wydminy. Długość trasy drugiego dnia Orlen Platinum 66 Rajdu Polski wynosi blisko 424 km w tym niemal 150 km stanowią odcinki specjalne.

DZIEŃ 2, SOBOTA, 27.06.2009

09:00 - Mikołajki, service D (15 minut)

10:14 - OS-8 Danowo 11,88 km

10:59 - OS-9 Gawliki 32,75 km

11:52 - OS-10 Wydminy 30,09 km

13:49 - Mikołajki, service E (30 minut)

15:18 - OS-11 Danowo 11,88 km

16:03 - OS-12 Gawliki 32,75 km

16:56 - OS-13 Wydminy 30,09 km

18:41 - Mikołajki, flexi service F (45 minut)

19:26 - Mikołajki, zamknięty park maszyn

Trzeci dzień rajdu składa się z 5 odcinków specjalnych. W niedzielę kierowcy dwukrotnie pokonają oesy Miłki i Tros, a na zakończenie będą rywalizowali na liczącej 2,5 kilometra trasie równoległego "slalomu" na torze w Mikołajkach. Trasa ostatniego dnia polskiego klasyka liczy ponad 294 kilometry w tym blisko 87 km stanowią oesy.

DZIEŃ 3, NIEDZIELA, 28.06.2009

06:45 - Mikołajki, service G (15 minut)

07:51 - OS-14 Miłki 27,07 km

08:57 - OS-15 Tros 15,11 km

10:13 - Mikołajki, service H (30 minut)

11:49 - OS-16 Miłki 27,07 km

12:55 - OS-17 Tros 15,11 km

14:24 - OS-18 Mikołajki Super Oes 2,50 km oraz meta rajdu

14:54 - Mikołajki, zamknięty park maszyn

Orlen Platinum 66 Rajd Polski ma bardzo kompaktowy charakter. Długość całej trasy to niewiele ponad tysiąc kilometrów (1024,60 km), w tym 352,00 km stanowią odcinki specjalne.

Andrzej Witkowski - Prezes Polskiego Związku Motorowego dla INTERIA.PL

Piotr Jakubowski - Burmistrz Mikołajek dla INTERIA.PL

Leszek Kurnicki - Dyrektor Wykonawczy ds. Marketingu PKN ORLEN S.A. dla INTERIA.PL

Krzysztof Hołowczyc dla INTERIA.PL

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas