SUV bez szans w starciu z pociągiem. Skutki zderzenia mogły być tragiczne

Michał Janiszyn

Michał Janiszyn

Zderzenie lokomotywy i dużego SUV-a
Zderzenie lokomotywy i dużego SUV-aPiotr Nowakowskimateriały prasowe

Przejazdy kolejowe to niebezpieczne miejsca

  • Nie wjeżdżać na przejazd przy zamkniętych rogatkach
  • Nie wjeżdżać na przejazd kiedy nie ma możliwości zjechania z niego
  • Zatrzymać się i zachować szczególną ostrożność przed przejazdami niestrzeżonymi
  • Stosować się sygnalizacji świetlnej na przejazdach kolejowych
  • Nie wjeżdżać na przejazd przy zamykających się rogatkach
  • Zawsze upewnić się że możemy wjechać na przejazd i mamy możliwość bezpiecznie z niego zjechać

Przyczyny wypadków na rogatkach wciąż te same. Ofiar coraz więcej

Błędy popełniane przez kierowców na przejeździe kolejowym

  • Ignorowanie znaku "STOP"
  • Ignorowanie czerwonych świateł
  • Wjeżdżanie pod opadające rogatki
  • Omijanie zamkniętych półrogatek

Symulacja starcia pociągu z SUV-em działa na wyobraźnię

Symulacja zderzenia lokomotywy z SUV-em 1Piotr Nowakowskimateriały prasowe

Okazja do ćwiczeń dla służb

Ratownicy i staż pożarna przeprowadzili akcję pokazową
Ratownicy i staż pożarna przeprowadzili akcję pokazowąPiotr Nowakowskimateriały prasowe

Zablokowałeś się na przejeździe? Uciekaj lub wyłam rogatki

Symulacja zderzenia lokomotywy z SUV-em 3Piotr Nowakowskimateriały prasowe

Żółta naklejka może uratować życie

  • Upewnić się że nie nadjeżdża żaden pociąg (w innym wypadku należy opuścić pojazd)
  • Zadzwonić na numer alarmowy 112
  • Powiadomić odpowiednie służby o tym że utknęliśmy na danym przejeździe podając numer identyfikacyjny z żółtej nalepki PLK (9 cyfr)
  • Jeśli powiadomimy służby odpowiednio wcześnie maszynista dostanie informację alarmową i zatrzyma pociąg na danej trasie, co pozwoli uniknąć katastrofy.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. prowadzą kampanię społeczną "Bezpieczny Przejazd" od 2005 roku. To już 18 lat działań polegających na podnoszeniu świadomości uczestników ruchu w zakresie bezpieczeństwa. Jedną z form edukowania kierowców są tego typu symulacje, które w bezpośredni sposób pokazują konsekwencje nieprzestrzegania przepisów podczas przekraczania przejazdów kolejowo-drogowych
Arnold Bresch - dyrektor ds. realizacji inwestycji PKP PLK S.A.

Mandaty za wykroczenia na przejeździe kolejowym

  • 2000 zł i 10 punktów karnych za ominięcie opuszczonych półrogatek lub wjazd na przejazd w momencie opuszczania szlabanów
  • 1000 zł i 8 punktów karnych za wyprzedzanie na przejeździe kolejowym lub tuż przed nim;
  • 2000 zł i 10 punktów karnych za wjazd na przejazd kolejowy w sytuacji gdy nie ma możliwości zjazdu z niego
  • 250 zł za wjazd na pas ruchu prowadzący w przeciwnym kierunku w celu ominięcia pojazdu oczekującego na podniesienie rogatek
  • 300 zł za niezatrzymanie się przed znakiem "Stop" (B-20)

Marcin "Borkoś" Borkowski zabrał głos

Każdy z nas może zostać ratującym i może to nie wynikać z naszych chęci, ale okoliczności, w których się znaleźliśmy. Pamiętajmy, że prawo zobowiązuje nas do udzielenia pomocy osobie poszkodowanej. Dzisiaj podczas symulacji służby pokazały nam modelowy przykład radzenia sobie w sytuacji zderzenia pociągu z samochodem, ale każdy wypadek komunikacyjny jest inny. Jest to zależne od wielu czynników, między innymi od miejsca, rodzaju zdarzenia czy pojazdów biorących w nim udział. Kiedy już zadbaliśmy o nasze bezpieczeństwo oraz odpowiednio zabezpieczyliśmy miejsce zdarzenia, powinniśmy zadzwonić pod numer alarmowy 112 i przekazać wszystkie kluczowe informacje. Dla nas ratowników medycznych ludzkie życie jest priorytetem, dlatego im więcej będziemy wiedzieć o wypadku, tym lepiej przygotujemy się do udzielenia pomocy jego ofiarom. Przy okazji wypadku na przejeździe kolejowo-drogowym określenie jego miejsca ułatwia Żółta Naklejka PLK, na której znajdują się indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu – to bardzo pomocne!
Marcin „Borkoś” Borkowski, ratownik medyczny
Nowoczesne metody kradzieży aut. "Przebojem kradzież na walizkę"Polsat NewsPolsat News