Stoją przy autostradach i czekają na kierowców. Zimą takie rozwiązanie to skarb
Przy autostradach i trasach szybkiego ruchu w Polsce jak grzyby po deszczu stawać mają nowe urządzenia, które wesprą kierowców podczas jazdy w zimowych warunkach. Ministerstwo zapowiada postawienie przeszło 70 takich urządzeń do końca 2026 r.
Dariusz Klimczak, minister infrastruktury, podczas spotkania omawiającego przygotowanie służb do sezonu zimowego na drogach zapowiedział, że resort we współpracy z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zdecydował o montażu dmuchaw i wybudowaniu specjalnych ramp do ręcznego usuwania śniegu i lodu z pojazdów ciężarowych. Obecnie na MOP-ach dostępnych jest 13 urządzeń do odśnieżania. Do końca 2025 roku ma przybyć 9 kolejnych, a w sprawie kolejnych 50 toczą się postępowania przetargowe i przygotowawcze. Do końca 2026 roku polscy kierowcy mają mieć do dyspozycji przeszło 70 takich urządzeń.
Rampy i dmuchawy mają umożliwić kierowcom samochodów ciężarowych usuwanie śniegu i lodu zalegającego na dachach przyczep i naczep. Nie tylko na kierowcach samochodów osobowych ciąży obowiązek odśnieżania pojazdów przed ruszeniem w trasę. Dotyczy to również aut ciężarowych. Nikomu nie trzeba tłumaczyć jakim zagrożeniem jest warstwa śniegu, czy zbrylonego lodu, poderwana przez pęd powietrza z plandeki ciężarówki czy kontenera wożonego na naczepie.
Jak informuje GDDKiA, dzięki uruchomieniu procesu instalacji ramp, Polska będzie jednym z nielicznych krajów w Europie, w którym udostępnionych zostanie aż kilkadziesiąt takich urządzeń. Dziś największą liczbą mogą pochwalić się Niemcy. Kilka ramp stoi też w górzystych rejonach Austrii, Estonii, Słowenii i Szwajcarii.
GDDKiA nie ukrywa, że ze względu na mniejszą awaryjność, w większości punktów montowane bedą rampy ręczne, a nie dmuchawy, takie jak dostępna obecnie na autostradzie A1 na MOP-ie Woźniki.
Obecnie kierowcy mają do dyspozycji 13 urządzeń do odśnieżania zlokalizowanych w następujących miejscach:
- A1 MOP Mszana Południe w woj. śląskim,
- A1 MOP Woźniki Wschód w woj. śląskim,
- A1 MOP Woźniki Zachód w woj. śląskim (tu dostępna jest dmuchawa),
- A4 MOP Prószków w woj. opolskim,
- A4 MOP Przysiecz w woj. opolskim,
- S3 MOP Racula Zachód w woj. lubuskim,
- S7 MOP Widoma Zachód w woj. małopolskim,
- S7 MOP Widoma Wschód w woj. małopolskim,
- S8 MOP Guzew Południe w woj. łódzkim,
- S19 MOP Obroki Wschód w woj. lubelskim,
- S19 MOP Obroki Zachów w woj. lubelskim,
- S61 MOP Chomentowo Wschód woj. podlaskim,
- S61 MOP Chomentowo Zachód woj. podlaskim.
GDDKiA prowadzi postępowania przetargowe dotyczące wybudowania infrastruktury do odśnieżania pojazdów ciężarowych dotyczy 17 lokalizacji:
- A2 MOP Moczydła w woj. mazowieckim,
- A2 MOP Jędrzejów w woj. mazowieckim,
- A4 MOP Paszczyna Południe w woj. podkarpackim,
- A4 MOP Hruszowice w woj. podkarpackim,
- A4 MOP Chotyniec w woj. podkarpackim,
- S3 MOP Przybiernów Zachód w woj. zachodniopomorskim,
- S3 MOP Przybiernów Wschód w woj. zachodniopomorskim,
- S7 MOP Pepłowo Zachód w woj. mazowieckim,
- S7 MOP Pepłowo Wschód w woj. mazowieckim,
- S17 MOP Niwa Babicka w woj. lubelskim,
- S17 MOP Kołbiel w woj. Mazowieckim,
- S19 MOP Janów Lubelski Wschód w woj. lubelskim,
- S19 MOP Janów Lubelski Zachód w woj. lubelskim,
- S61 MOP Górki Wschód w woj. podlaskim,
- S61 MOP Górki Zachód w woj. podlaskim,
- S61 MOP Niekrasy Wschód w woj. warmińsko-mazurskim,
- S61 MOP Niekrasy Zachód w woj. warmińsko-mazurskim.
Co do 17 lokalizacji trwa postępowanie przygotowawcze. GDDKiA przygotowała Programy Inwestycji i czeka na zapewnienie finansowania na ich realizację. Nowe punkty obejmują:
- S7 MOP Liksajny w woj. warmińsko-mazurskim,
- S7 MOP Majdany Wielkie w woj. warmińsko-mazurskim,
- A4 MOP Chechło w woj. śląskim,
- A4 MOP Proboszczowice w woj. śląskim,
- A1 MOP Gorzelanka Wschód w woj. śląskim,
- A1 MOP Gorzelanka Zachód w woj. śląskim,
- S8 MOP Jonas Południe w woj. dolnośląskim,
- S8 MOP Jonas Północ w woj. dolnośląskim,
- S19 MOP Kamień Wschód w woj. podkarpackim,
- S19 MOP Kamień Zachód w woj. podkarpackim,
- A4 MOP Jankowice Wielkie w woj. opolskim,
- S8 MOP Ochędzyn w woj. łódzkim,
- S8 MOP Niwiska w woj. łódzkim,
- S61 MOP Budzisko Zachód w woj. podlaskim (2 stanowiska),
- A1 MOP Skoszewy Wschód w woj. łódzkim,
- A1 MOP Skoszewy Zachód w woj. łódzkim.
Dalsze plany zakładają wybudowanie kolejnych 20 ramp. W tej chwili trwa proces oceny możliwości postawienia ramp w:
- A1 MOP Starcza Wschód w woj. śląskim,
- A1 MOP Starcza Zachód w woj. śląskim,
- A2 MOP Ciosny Południe w woj. łódzkim,
- A2 MOP Bolimów w woj. łódzkim,
- A2 MOP Mogiły w woj. łódzkim,
- S3 MOP Lisiny Wschód w woj. lubuskim,
- S3 MOP Lisiny Zachód w woj. lubuskim,
- S3 MOP Stożne Zachód w woj. lubuskim,
- S3 MOP Stożne Wschód w woj. lubuskim,
- S7 MOP Grabin Wschód w woj. warmińsko-mazurskim,
- S7 MOP Grabin Zachód w woj. warmińsko-mazurskie
- ,S8 MOP Syców Południe w woj. dolnośląskim,
- S8 MOP Syców Północ w woj. dolnośląskim,
- S8 MOP Paprotnia Północ w woj. łódzkim,
- S8 MOP Sięganów Południe w woj. łódzkim,
- S8 MOP Cibory Północ w woj. podlaskim,
- S8 MOP Guzew Północ w woj. łódzkim,
- S19 MOP Bukowa I w woj. podkarpackim,
- S19 MOP Bukowa II w woj. podkarpackim,
- S19 MOP Nienadówka w woj. podkarpackim.
Jak informuje GDDKiA, osiągnięto już I stopień gotowości, co oznacza mobilizację na poziomie 20 proc. na terenie całego kraju. W trakcie tegorocznej zimy przy zwalczaniu śliskości i odśnieżaniu dróg krajowych będzie pracować kilka tysięcy osób, a do ich dyspozycji będzie około 2800 pojazdów, w tym m.in. 670 pługów i 2100 pługosolarek, a także 284 magazyny soli. Według przewidywań, na polskie drogi zarządzane przez Generalną Dyrekcję trafi w tym sezonie 381 tys. ton soli.