Specustawa drogowa

Uproszczenie oraz przyspieszenie realizacji inwestycji drogowych w Polsce zakłada rządowy projekt nowelizacji ustawy o inwestycjach drogowych, tzw. specustawy drogowej.

article cover
Informacja prasowa (moto)

W czwartek sejmowa Komisja Infrastruktury przeprowadziła pierwsze czytanie rządowego projektu nowelizacji. Skierowano go do nadzwyczajnej podkomisji.

To jeden z kluczowych projektów, na które czekaliśmy - uważa zastępca przewodniczącego komisji Janusz Piechociński (PSL).

Rząd chce, aby decyzje o ustaleniu lokalizacji drogi oraz o pozwoleniu na budowę zastąpione były jedną decyzją o zezwoleniu na realizację inwestycji. Wniosek o wydanie tej decyzji zarządca drogi będzie składał do wojewody (drogi krajowe i wojewódzkie) albo starosty (drogi powiatowe i gminne). Decyzja ma być wydawana w ciągu 3 miesięcy od złożenia wniosku.

Projekt zakłada także wydłużenie terminu - z 30 dni do 4 miesięcy - przekazania nieruchomości przez właściciela pod inwestycję.

Rządowy dokument dotyczy także odszkodowania za nieruchomości, które przekazane będą pod budowę dróg. Przysługuje ono m.in. właścicielom oraz użytkownikom wieczystym. Rząd proponuje, aby odszkodowanie było ustalane w ciągu 30 dni od wydania zgody na realizację inwestycji.

Jeśli właściciel przekaże nieruchomość w ciągu 30 dni od wydania zgody na inwestycję, wysokość odszkodowania będzie wyższa o 5 proc.

Przekazanie nieruchomości z budynkiem mieszkalnym wiązałoby się z dodatkowymi kosztami przeprowadzki. Dlatego w tym przypadku odszkodowanie ma być powiększone o 10 tys. zł.

Według szacunków, wydatki z budżetu państwa na odszkodowania dla właścicieli nieruchomości wyniosą ok. 1,3 mld zł.

W uzasadnieniu do projektu podano, że złemu stanowi dróg towarzyszy w Polsce szybki wzrost liczby pojazdów. W latach 1995- 2005 liczba zarejestrowanych samochodów osobowych wzrosła o 134 proc., a aut ciężarowych o 129 proc.

W 2005 roku średni dobowy ruch krajowy w naszym kraju wyniósł ponad 8 tys. pojazdów na dobę. Rząd przewiduje, że w 2010 r. zwiększy się o 24 proc., w roku 2020 o 122 proc., a w roku 2030 o 157 proc.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas