smart fortwo i forfour - informacje i zdjęcia
Wczoraj w Berlinie smart zaprezentował nową generację dwumiejscowego malucha fortwo. Przy okazji do oferty dołącza jego czterodrzwiowy, czteroosobowy wariant forfour.
Przypomnijmy, że smart miał już niegdyś w ofercie modele forfour - zbudowany na bazie Mitsubishi Colta i wytwarzany w latach 2004-2006. Mimo ciekawego designu nie odniósł on jednak rynkowego sukcesu.
Tym razem smart nieco lepiej przygotował się do rywalizacji w niełatwym przecież segmencie małych aut. Zarówno fortwo, jak i forfour mają ten sam atrakcyjny design z licznymi możliwościami personalizacji, znanymi już z Mini. Ich stylizacja nawiązuje do prezentowanych w ostatnich latach prototypów - forstars i fourjoy.
Odmiana dwuosobowa mierzy 269 cm długości (-0,5 cm względem poprzednika), 166 cm szerokości (+6,1 cm) i 155 cm wysokości (+1,3 cm) przy rozstawie osi równym 187,3 cm (+0,6 cm). Czteroosobowy hatchback ma długość 349 cm, szerokość 166 cm, wysokość 155 cm i rozstaw osi 249,4 cm. Atutem modelu fortwo jest więc odczuwalnie szersze nadwozie, a forfour - tylne drzwi otwierane pod kątem niemal 90 stopni, co ułatwia zajmowanie miejsca i montaż fotelika dla dziecka. Standardowe wyposażenie wszystkich wersji obejmuje całkowicie składane oparcie przedniego prawego siedzenia. Pojemność bagażnika wynosi, odpowiednio, 260 oraz od 185 do 730 litrów. Oba samochody mają jeszcze jedną zaletę - są bardzo zwrotne. Średnica zawracania fortwo wynosi 6,95 m między krawężnikami (7,3 m od ściany do ściany), a forfour, odpowiednio, 8,65 i 8,95 m. Dla porównania, Volkswagen up! może zawrócić między krawężnikami oddalonymi o 9,8 m, a Fiat 500 - 9,2 m.
Oba smarty powstały na tylnonapędowej platformie nowego Renault Twingo. Początkowo klienci będą mieli do wyboru: 3-cylindrowy, wolnossący silniczek benzynowy o pojemności 1 litra, mocy 72 KM i 91 Nm maksymalnego momentu obrotowego lub 3-cylindrowy, turbodoładowany motor benzynowy o pojemności 0,9 litra, mocy 90 KM i 135 Nm momentu. Później do oferty dołączy jeszcze 60-konny wariant benzynowy, z pewnością nie zabraknie też mocniejszych wersji stuningowanych przez Brabusa. Jednostki mogą współpracować z 5-biegowymi skrzyniami manualnymi lub dwusprzęgłowymi skrzyniami zautomatyzowanymi twinamic o 6 przełożeniach.
smart fortwo i forfour
16 lipca w Berlinie odbyła się premiera nowej generacji smarta. Tym razem model będzie oferowany zarówno w wersji 2-, jak i 4-drzwiowej (fortwo oraz forfour). Obie odmiany powstały we współpracy z Renault i mają umieszczone z tyłu silniki, napędzające koła tylnej osi, a stylizacją nawiązują do licznych prototypów prezentowanych w ostatnich latach (więcej informacji: nowy smart fortwo i forfour).
Nowe smarty otrzymają wybrane elementy znane z większych Mercedesów, m.in. system przeciwdziałający skutkom bocznego wiatru Crosswind Assist (standard), ostrzegający przed kolizją czy monitorujący pas ruchu. Do sprzedaży w Europie trafią w listopadzie br. Model fortwo ma zachować dotychczasowe ceny, a forfour będzie wymagał około 600 euro dopłaty.
msob