Skoda Slavia to prototypowa Scala speedster
Po raz kolejny studenci wzięli na warsztat model Skody i przerobili go na prototyp o budzącym emocje nadwoziu.
Slavia to model, który łączy w sobie przeszłość oraz przyszłość. 31 uczestników i uczestniczek renomowanego projektu - Akademii Skody, zaprojektowało i zbudowało speedstera, inspirując się przy tym historią marki. Nazwa nawiązuje do pierwszych rowerów wyprodukowanych w 1895 roku przez założycieli firmy - Václava Laurina oraz Václava Klementa. Otwarty dach pojazdu przywodzi na myśl czasy, w których na drogach królowały pierwsze automobile.
Bazą projektu stał się kompaktowy model Scala, który przekształcono w sportowy pojazd bez dachu. Kolor nadwozia White Crystal Blue zapewnia modelowi szczególny połysk. Biały lakier high-tech składa się z trzech warstw, które tworzą opalizujący efekt. Diody LED umieszczone pod progami bocznymi i za felgami aluminiowymi, zapewniają wyraziste zewnętrzne oświetlenie w kolorach niebieskim, czerwonym oraz białym. Podświetlany napis Skoda pełni funkcję kierunkowskazu, światła hamowania, a także światła cofania. Plakietka umieszczona na przednich drzwiach przypomina o obchodzonych w tym roku 125. urodzinach marki.
Uwagę przyciąga wyjątkowy detal - czarny skórzany element dekoracyjny z wyhaftowanymi lwami, za którymi ukryto dwa głośniki basowe. Moc wyjściowa subwoofera wynosi 2250 watów, a pozostałe głośniki uzupełniają ją o dodatkowe 320 watów. Kolejny kreatywny pomysł studentów można odkryć zaglądając do bagażnika modelu Slavia. Znajdują się w nim dwie hulajnogi elektryczne.
Do napędu użyto silnika 1.5 TSI o mocy 150 KM oraz siedmiobiegowej skrzyni DCT. Inne elementy zaczerpnięte z modelu stanowiącego podstawę samochodu studenckiego obejmują przednią i tylną oś, układ kierowniczy, elektronikę, a także systemy wspomagające, tak samo jak deska rozdzielcza, wirtualny kokpit i system infotainment.
Jedną z inspiracji dla prototypowego modelu Slavia stanowiła Skoda 1100 OHC, dwumiejscowy prototyp samochodu sportowego z otwartym dachem, zaprojektowany w 1957 roku z myślą o rajdach długodystansowych. Dzięki aerodynamicznemu nadwoziu z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem szklanym i niskiej wadze wynoszącej zaledwie 550 kg, napędzane czterocylindrowym silnikiem auto osiągało prędkość maksymalną 200 km/h. Stworzenie prototypu stanowiło przełomowy moment w historii samochodów sportowych Skody. Jeden z dwóch istniejących oryginałów można obecnie podziwiać w muzeum marki w Mladá Boleslav.
Wzorując się na 1100 OHC studenci postanowili przekształcić kompaktową Scalę w speedstera. Wymagało to licznych modyfikacji nadwozia samochodu. Dach został usunięty, a tylne drzwi przyspawano. Wzmocniono także podwozie. Dzięki temu kompaktowy model z pięcioma miejscami zmienił się w dwumiejscowy pojazd o sportowym charakterze.