Skoda produkuje nie tylko samochody! Wiedziałeś o tym?

Czeska marka kojarzona jest przede wszystkim z przemysłem motoryzacyjnym. Tymczasem Skoda od początku swojego istnienia zajmowała się tworzeniem najróżniejszych pojazdów, a także… broni!

.
.INTERIA.PL

Aby odtworzyć dzieje Skody, musimy cofnąć się aż do roku 1859, kiedy hrabia Valdštejn założył w Pilźnie oddział swojej fabryki maszyn i odlewni. Produkowała ona wyposażenie dla młynów, browarów, kopalń, a także żelazne elementy mostów i infrastruktury kolejowej. Dziesięć lat później kupił je główny inżynier tejże fabryki - Emil Skoda, który nadał jej swoje nazwisko.

Zajął się on produkcją ciężkiej broni - armaty górskie, moździerze i uzbrojenie okrętów. Oferował również ciężki karabin maszynowy Skoda M1909. Dość szybko panu Skodzie udało się zostać głównym dostawcą broni i amunicji dla Austro-Węgier.

Firma produkowała również lokomotywy, samoloty, statki, turbiny parowe, obrabiarki oraz części dla elektrowni.

Podczas pierwszej wojny światowej Skoda znacząco się rozrosła i powiększyła swoje wpływy na rynku. W 1917 roku zatrudniała, w samym tylko Pilźnie, 35 tysięcy pracowników.

Po zakończeniu wojny, czechosłowacka wtedy już firma, powróciła do produkcji lokomotyw (parowych i elektrycznych), statków, samolotów i pozostałych, wcześniej wytwarzanych produktów.

Skoda nie porzuciła jednak przemysłu zbrojeniowego. Jednym z ciekawszych przykładów produktów czechosłowackiej firmy jest czołg LT-35, lepiej znany jako Panzerkampfwagen 35 (t). To między innymi z tego modelu Niemcy korzystali podczas agresji na Polskę w 1939 roku, a także podczas dalszych walk na frontach II wojny światowej.

Po jej zakończeniu nastąpiła interesująca zmiana. Otóż już w roku 1924 Skoda wykupiła producenta samochodów - Laurin-Klement. Kiedy w 1945 roku kontrolę nad przemysłem przejęło czechosłowackie państwo, rozdzielono firmy. Jedna z nich, to obecnie Skoda Transportation, a druga Skoda Auto.

Elektryczny autobus Skody o, jakże słowiańsko odpowiedniej, nazwie PerunInformacja prasowa (moto)

Pierwsza po II wojnie światowej zaczęła się produkcją lokomotyw, ciężkich maszyn, a nawet reaktorów nuklearnych. W krajach wchodzących w skład ZSRR Skoda kojarzyła się też często z trolejbusami.

Obecnie Skoda Transportation zajmuje się produkcją lokomotyw, zespołów trakcyjnych, szynobusów tramwajów, trolejbusów, pociągów metra, a także elektrycznych i hybrydowych autobusów oraz zespołów napędowych do powyższych pojazdów. Co ciekawe, zarówno autobusy, jaki trolejbusy, powstały we współpracy z polską firmą Solaris. Bolechowickie zakłady dostarczają Czechom nadwozia.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas