Skoda Favorit Coupe. Powstał tylko jeden egzemplarz

Projekty polskich coupe z okresu PRLu obrosły w legendę. Wszyscy znają historię nieodżałowanych: Syreny Sport czy Fiata 125p Coupe. Na rozmaitych wystawach zobaczyć można często fabryczne coupe stworzone na bazie Poloneza.

Mało kto zdaje sobie jednak sprawę, że podobne historie rozgrywały się również w innych krajach socjalistycznych. Idziemy o zakład, że nie słyszeliście np. o sportowej odmianie Skody Favorit Coupe. Tak, Czesi naprawdę ją zbudowali!

W przeciwieństwie do FSO Skoda miała długą tradycję produkowania samochodów w takiej odmianie nadwoziowej. Już w 1970 roku światło dzienne ujrzała sportowa Skoda 110 R Coupe. Powstające wyłącznie w Kvasinach (do 1980 roku) auto ma w Czechach status "króla klasyków". W początku lat osiemdziesiątych w ofercie zastąpiła ją - popularna niegdyś również na polskich drogach - Skoda Rapid.

Reklama

Właśnie ten model zastąpić miała Skoda Favorit coupe, czyli typoszereg S782. Prace nad nią pełną parą ruszyły w 1986 roku.

Karoseria, na bazie której zbudowano jeżdżący prototyp, powstała w Kvasinach. Auto było dużo krótsze i niższe niż hatchback. Favorit coupe mierzyła 3830 mm długości, 1620 mm szerokości i 1370 wysokości. Rozstaw osi, podobnie jak w modelu pięciodrzwiowym, to 2450 mm.

Za projekt nadwozia odpowiadało włoskie biuro stylistyczne Bertone. Odważnie stylizowany wariant wyróżniał się formą klina w rzucie bocznym i wydatną, dzieloną powierzchnią przeszklenia drzwi. Kolejnymi stylistycznymi smaczkami projektu były klamki ukryte we wgłębieniach karoserii, drzwi pozbawione górnych ram okiennych i pokrywa bagażnika z podwyższoną krawędzią załadunku.

Pod maskę trafił zmodyfikowany silnik znany z serii 120. Benzynowe 1,3 l z wałem korbowym podpartym na trzech łożyskach i wałkiem rozrządu w bloku otrzymało gaźnik Pierburga. Jednostka rozwijała 62 KM i 100 Nm. Pozwalało to przyspieszać do 100 km/h w około 14 s i osiągać prędkość maksymalną 150 km/h.

Jak pisał niegdyś Tomasz Orlik z "Automobilisty" - "niestety, po chłodnej ocenie priorytetów odmiana coupe jako pierwsza została skreślona z przyszłego programu produkcyjnego. Nad jej losem zaważyła głównie liczba elementów nadwozia zupełnie odmiennych od wariantu podstawowego, wymagających przygotowania zupełnie nowego zestawu tłoczników. W większości dedykowanych części wymagało wnętrze pojazdu, a poprzez znacznie niższe poprowadzenie linii dachu coupe z modelu bazowego wykorzystać nie dało się nawet szyb czołowej i tylnej." Priorytetem było uruchomienie produkcji pięciodrzwiowego hatchbacka i jak najszybsze uzupełnienie oferty o warianty użytkowe.

Jedyny powstały egzemplarz Favorit Coupe przetrwał do dziś - znajduje się w imponujących zbiorach muzeum Skody w Mlada Boleslav.

PR

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy