Skoda Favorit Coupe. Powstał tylko jeden egzemplarz

Projekty polskich coupe z okresu PRLu obrosły w legendę. Wszyscy znają historię nieodżałowanych: Syreny Sport czy Fiata 125p Coupe. Na rozmaitych wystawach zobaczyć można często fabryczne coupe stworzone na bazie Poloneza.

Skoda Favorit Coupe
Skoda Favorit CoupeInformacja prasowa (moto)

Mało kto zdaje sobie jednak sprawę, że podobne historie rozgrywały się również w innych krajach socjalistycznych. Idziemy o zakład, że nie słyszeliście np. o sportowej odmianie Skody Favorit Coupe. Tak, Czesi naprawdę ją zbudowali!

W przeciwieństwie do FSO Skoda miała długą tradycję produkowania samochodów w takiej odmianie nadwoziowej. Już w 1970 roku światło dzienne ujrzała sportowa Skoda 110 R Coupe. Powstające wyłącznie w Kvasinach (do 1980 roku) auto ma w Czechach status "króla klasyków". W początku lat osiemdziesiątych w ofercie zastąpiła ją - popularna niegdyś również na polskich drogach - Skoda Rapid.

Właśnie ten model zastąpić miała Skoda Favorit coupe, czyli typoszereg S782. Prace nad nią pełną parą ruszyły w 1986 roku.

Karoseria, na bazie której zbudowano jeżdżący prototyp, powstała w Kvasinach. Auto było dużo krótsze i niższe niż hatchback. Favorit coupe mierzyła 3830 mm długości, 1620 mm szerokości i 1370 wysokości. Rozstaw osi, podobnie jak w modelu pięciodrzwiowym, to 2450 mm.

Oprócz coupe, powstał również prototyp sedana. Samochód znajduje się w muzeum SkodyInformacja prasowa (moto)

Za projekt nadwozia odpowiadało włoskie biuro stylistyczne Bertone. Odważnie stylizowany wariant wyróżniał się formą klina w rzucie bocznym i wydatną, dzieloną powierzchnią przeszklenia drzwi. Kolejnymi stylistycznymi smaczkami projektu były klamki ukryte we wgłębieniach karoserii, drzwi pozbawione górnych ram okiennych i pokrywa bagażnika z podwyższoną krawędzią załadunku.

Pod maskę trafił zmodyfikowany silnik znany z serii 120. Benzynowe 1,3 l z wałem korbowym podpartym na trzech łożyskach i wałkiem rozrządu w bloku otrzymało gaźnik Pierburga. Jednostka rozwijała 62 KM i 100 Nm. Pozwalało to przyspieszać do 100 km/h w około 14 s i osiągać prędkość maksymalną 150 km/h.

Jak pisał niegdyś Tomasz Orlik z "Automobilisty" - "niestety, po chłodnej ocenie priorytetów odmiana coupe jako pierwsza została skreślona z przyszłego programu produkcyjnego. Nad jej losem zaważyła głównie liczba elementów nadwozia zupełnie odmiennych od wariantu podstawowego, wymagających przygotowania zupełnie nowego zestawu tłoczników. W większości dedykowanych części wymagało wnętrze pojazdu, a poprzez znacznie niższe poprowadzenie linii dachu coupe z modelu bazowego wykorzystać nie dało się nawet szyb czołowej i tylnej." Priorytetem było uruchomienie produkcji pięciodrzwiowego hatchbacka i jak najszybsze uzupełnienie oferty o warianty użytkowe.

Jedyny powstały egzemplarz Favorit Coupe przetrwał do dziś - znajduje się w imponujących zbiorach muzeum Skody w Mlada Boleslav.

PR

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas