Skoda Fabia Rally2 w zimowych testach
Oprac.: Mirosław Domagała
Jeszcze w tym roku na rajdowych trasach pojawi się nowa generacja Fabii Rally2. Obecnie model ten przechodzi intensywne testy w ekstremalnych warunkach pogodowych w północnej Finlandii.
Na drogach pokrytych śniegiem, przy temperaturach dochodzących do minus 14 stopni Celsjusza, Mistrz Świata w kategorii WRC2 Andreas Mikkelsen, gwiazda WRC Kris Meeke i fiński mistrz rajdowy Emil Lindholm, usiedli za kierownicą nowego modelu, aby sprawdzić, jak poradzi sobie w warunkach ostrej zimy.
Ekstremalne upały i skandynawskie mrozy
Zespoły klientów Skoda Motorsport na całym świecie i ich samochody stawiają czoła różnym warunkom pogodowym: upałowi w Afryce, ulewnym deszczom w Azji czy mrozom w północnej Skandynawii. Ze względu na przepisy, samochody kategorii Rally2, takie jak Skoda Fabia Rally2 evo, muszą być zdolne wytrzymać te warunki przy ograniczonych adaptacjach technicznych.
- Nową generację Skody Fabia Rally2 testujemy na tak wielu nawierzchniach i w tak wielu warunkach, jak to możliwe. Dzięki temu nic nie zaskoczy zespołów korzystających z naszych pojazdów, gdy samochód rozpocznie rajdowe zmagania - mówi Jan Krasula, lider projektu rozwoju samochodu rajdowego Skoda Motorsport.
Po zakończonych sesjach testowych na wszystkich rodzajach dróg asfaltowych i szutrowych, Jan Krasula i jego ekipa udali się w sam środek ekstremalnej zimy w północnej Finlandii.
Podczas trwających pięć dni testów, temperatura za kołem podbiegunowym spadła do minus 14 stopni Celsjusza. Za kierownicą samochodu testowego Fabia Rally2 zasiadało na zmianę trzech doświadczonych kierowców: mistrz WRC2 i rajdowy mistrz Europy FIA - Andreas Mikkelsen z Norwegii, kierowca rajdowy Kris Meeke z Irlandii Północnej oraz Emil Lindholm - rajdowy mistrz Finalndii. Po raz pierwszy mieli oni okazję prowadzić nową generację Skody Fabia Rally2 na typowych dla Skandynawii oponach wyposażonych w kolce.
- Celem było nie tylko przetestowanie trwałości modelu i osiągów poszczególnych elementów - między innymi części podwozia i fragmentów układu napędowego. Musimy również upewnić się, że załoga otrzyma odpowiedni poziom komfortu w kokpicie, gdy na zewnątrz jest bardzo zimno. Temperatura wewnątrz pojazdu nie może spaść poniżej pewnego poziomu, a jednocześnie niedopuszczalne jest zaparowanie przedniej szyby - dodaje Jan Krasula.
- Mój odbiór nowej generacji auta był bardzo pozytywny już na asfalcie i szutrze. Po ostatnich testach na śniegu mogę powiedzieć to samo. Zdecydowanie jesteśmy na dobrej drodze, jeśli chodzi o rozwój nowej Skody Fabia Rally2 - mówi Andreas Mikkelsen.
- Cały test przebiegł zgodnie z planem. Poczyniliśmy znaczne postępy i wzbogaciliśmy się o kolejne ważne spostrzeżenia. Inżynierowie Skoda Motorsport próbowali różnych konfiguracji technicznych. Jazda dała mi dużo powodów do optymizmu i zadowolenia - dodaje Kris Meeke.
Nowa generacja Skody Fabia Rally2 zadebiutuje w 2022 roku.
***