Skąd się wzięło Nismo? Włożyli wielki silnik do Skyline
Wszystko zaczęło się przed niemal półwieczem, kiedy to inżynierowie z japońskiej firmy Prince Motor Company - jak głosi legenda: kierowani czystą pasją, z własnej inicjatywy - wyjęli sześciocylindrowy silnik 2.0 z luksusowego sedana Gloria i nie bez trudu włożyli go pod maskę dużo mniejszego modelu Skyline.
Pracując po godzinach zmontowali 100 egzemplarzy nowatorskiego pojazdu, czego wymagały przepisy, by mógł on otrzymać sportową homologację. 1 maja 1964 r. Prince Skyline 2000GT (S54) wystartował w pierwszym swoim wyścigu, przegrywając jedynie z Porsche 904. W ten sposób narodziło się to, co dzisiaj nazywane jest "duchem Nismo"...
W 1966 r. firma PMC została przejęta przez Nissana. Trzy lata później pojawiła się tak dobrze znana miłośnikom sportów samochodowych nazwa GT-R. W latach 1969-72 oznaczone symbolem KPGC-10 coupe odniosły 50 zwycięstw na torach wyścigowych.
W 1984 r. powstała Nissan Motorsports International Co. Ltd, firma należąca w całości do Nissana, choć mająca status odrębnego podmiotu. To właśnie ona realizuje sportowe ambicje tej japońskiej marki. Określenie "nismo" jest skrótem pochodzącym od jej nazwy.
W 1986 roku Nissan zadebiutował w 24-godzinnym wyścigu Le Mans. W 1988 - zaprezentował samochód zbudowany na bazie roadstera Saurus. Był to Skyline R32, wyposażony w napęd na obie osie i cztery koła skrętne. Z czasem dorobił się on statusu pojazdu "kultowego" i otrzymał przydomek "Godzilla".
Jego następca - Skyline GT-R (R33) - był pierwszym samochodem seryjnym, który pokonał słynną Północną Pętlę toru Nürburgring w czasie krótszym niż 8 minut.
Po R33 był R34. Używane R34 poddano fabrycznemu tuningowi, którego efektem był pojazd rozwijający moc 500 KM, zmontowany w liczbie zaledwie 20 egzemplarzy.
Przez kolejne lata samochody sygnowane przez markę Nismo odnosiły spektakularne sukcesy sportowe na kilku kontynentach. W tym kontekście trzeba oczywiście wspomnieć choćby o modelu GT-R R35, trzykrotnym zwycięzcy serii Super GT. "Duch Nismo" zawitał także do rajdów terenowych - Brytyjczyk Colin McRae zasiadając za kierownicą Nissana RAID Truck wygrał dwa etapy Rajdu Dakar.
Nissan Motorsports International zajmuje się nie tylko przygotowywaniem pojazdów przeznaczonych do sportu wyczynowego, ale także tuningowaniem samochodów z myślą o zwykłych użytkownikach - fanach motoryzacji. Dziełem tej firmy jest m.in. model Fairlady Z, sprzedawany w Europie jako 350Z.
Co ciekawe, technologie Nismo są także wykorzystywane w pojazdach elektrycznych, a konkretnie w Nissanie LEAF Nismo RC, prototypie wykonanym z włókna węglowego i wyposażonym w napęd zasilany z akumulatora litowo-jonowego. Został on zbudowany w celu zaprezentowania możliwości wykorzystania ekologicznych samochodów w rywalizacji sportowej - RC w nazwie to skrót od Racing Competition.
Ważący 938 kg Nissan LEAF Nismo RC rozpędza się do 100 km/godz. w 6,8 sekundy oraz rozwija prędkość maksymalną 150 km/godz. Naładowany akumulator w warunkach wyścigowych wystarcza na około 20 minut jazdy.