Silniki Rolls-Royce’a dla polskich ciężarówek

Jelcz kontynuuje współpracę ze światową motoryzacyjną czołówką. Polski producent ciężarówek zawarł umowę z należącą do Rolls-Royce’a firmą MTU na dostarczenie 500 wysokoprężnych jednostek napędowych.

Jelcz 442.32
Jelcz 442.32 Informacja prasowa (moto)

Trafią one do wojskowych ciężarówek.

Chodzi o wysokoprężne silniki typu 6R 106 TD21, które będą wykorzystane do napędzania terenowych Jelczy 442.32 z napędem na cztery koła. Wozy zamówiły niedawno Siły Zbrojne RP. Pierwszy z silników ma zostać dostarczony jeszcze w tym roku.

MTU, które specjalizuje się w wytwarzaniu jednostek wysokoprężnych dla statków i lądowego transportu ciężkiego dostarczyło dotychczas 900 silników serii 106 dla pojazdów marki Jelcz. Wyposażone w nie pojazdy są już wykorzystywane przez polską armię.

Sześciocylindrowe silniki typu 6R 106 TD21 generują moc 240 kW, czyli 326 KM. Jednostki charakteryzują się dużą niezawodnością, łatwością utrzymania, a także brakiem przewodzenia impulsów elektromagnetycznych (czytaj: kompletnym brakiem elektroniki, pompa wtryskowa sterowana jest mechanicznie za pomocą linki). W razie konieczności zamiast olejem napędowym, silniki tej serii mogą być zasilane paliwem lotniczym.

Tak wygląda silnik, który zamówił Jelcz. Jest prosty, ale trwały i łatwy w serwisieInformacja prasowa (moto)

Właściciel marki MTU, firma Rolls-Royce Power Systems z siedzibą w Friedrichshafen w południowych Niemczech, zatrudnia około 10 000 pracowników. W portfolio produktów znajdują się silniki wysokoprężne dla statków, elektrowni, pojazdów terenowych, szynowych  i obronnych oraz dla przemysłu naftowo-gazowego. Pod marką MTU Onsite Energy firma sprzedaje silniki wykorzystywane do napędu pojazdów i awaryjnych generatorów prądotwórczych. Oferta obejmuje też m.in. jednostki średniej prędkości typu Bergen wykorzystywane na statkach i w dużych blokach energetycznych.

Firma Rolls-Royce to czołowy producent jednostek napędowych mający klientów w ponad 150 krajach świata. Wśród nich jest: 400 linii lotniczych i klientów leasingowych, 160 jednostek sił zbrojnych, 4000 klientów reprezentujących przemysł okrętowy (w tym 70 klientów reprezentujących marynarki wojenne) oraz ponad 5000 klientów z sektora energetyki i energetyki jądrowej.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas