Silnik 1.0 EcoBoost wciąż nagradzany

Silnik Ford EcoBoost o pojemności 1 litra zwyciężył w Międzynarodowym Konkursie na Silnik i Układu Napędowy Roku 2019 (IEPOTY) w kategorii mocy do 150 KM - to już 11. nagroda IEPOTY uzyskana przez ten silnik od momentu jego premiery rynkowej w 2012 roku.

Silnik napędza m.in. Transita Connect
Silnik napędza m.in. Transita ConnectInformacja prasowa (moto)

Kompaktowy silnik o niskich stratach tarcia, rozwijający moc do 140 KM napędza ponad jedną czwartą Fordów sprzedanych w 2018 roku, to jest ponad 410 000 pojazdów - od Fiesty po  Transita Connect.

Ford niedawno wprowadził usprawnienia w wersjach oferowanych w modelach Focus i Transit Connect, ich celem ma być zmniejszenie zużycia paliwa. Najważniejszą z nowości jest pierwszy w branży system wyłączania jednego z cylindrów zastosowany w silniku trzycylindrowym.

Udoskonalenia głowicy cylindrów, wtrysku paliwa i układów kontroli emisji spalin stanowią uzupełnienie głównych czynników sukcesu silnika EcoBoost, jak turbodoładowanie, wysokociśnieniowy bezpośredni wtrysk paliwa i niezależne sterowanie zmiennymi fazami obu wałków rozrządu. Rozwiązania te zostaną wprowadzone do kolejnych modeli jeszcze w tym roku.

Panel IEPOTY złożony z 70 sędziów z 31 krajów przyznał 1-litrowemu silnikowi EcoBoost łącznie 145 punktów, co z powodzeniem wystarczyło do zwycięstwa w kategorii mocy do 150 KM i do wyprzedzenia o 26 punktów zespołów napędowych BMW, PSA Group, Toyoty/Lexusa i Volkswagena. Wprowadzenie na rynek 1-litrowego silnika EcoBoost zapoczątkowało w całej branży trend w zakresie trzycylindrowych silników benzynowych o małej pojemności, z turbodoładowaniem i o dużej mocy maksymalnej.

- Od czasu wygranej w 2012 roku ten mały klejnot wśród silników przetrwał próbę czasu, a większość producentów wciąż nadrabia zaległości - powiedział Nicol Louw z Car South Africa, członek panelu sędziowskiego konkursu IEPOTY.

Na początku tego roku Ford ogłosił, że wysoko ceniony 1-litrowy silnik EcoBoost będzie podstawą dla mocnych i dynamicznych, hybrydowych układów napędowych w nowych modelach Fiesta EcoBoost Hybrid i Focus EcoBoost Hybrid - wyraźnie zwiększającymi oszczędność paliwa i podnoszącymi radość z jazdy samochodami Forda.

W przypadku tych wyrafinowanych zelektryfikowanych układów napędowych, zintegrowany rozrusznik/generator z napędem pasowym (BISG) zastępuje standardowy alternator, umożliwiając odzyskiwanie i gromadzenie energii zwykle traconej podczas hamowania i jazdy wybiegiem, którą następnie można wykorzystywać do ładowania akumulatora trakcyjnego o napięciu 48 V.

BISG działa także jako silnik elektryczny, bezproblemowo współpracujący z silnikiem spalinowym i wykorzystujący zmagazynowaną energię do wspomagania momentu obrotowego, zmniejszając zapotrzebowanie na pracę silnika benzynowego, aby zmaksymalizować oszczędności paliwa. Ponadto BISG zapewnia lepsze osiągi, szczególnie przy niższych prędkościach obrotowych silnika benzynowego, zwiększając elastyczność pracy układu napędowego i wzmacniając dobre wrażenia z jazdy. Dzięki złagodzeniu opóźnienia reakcji układu turbosprężarki, BISG umożliwił inżynierom Forda zwiększenie mocy 1-litrowego silnika EcoBoost do 155 KM poprzez zastosowanie większego turbo.

1-litrowy silnik EcoBoost będzie również napędzał pierwszą w swojej klasie hybrydowego vana Transita Customa Plug-In Hybrid oraz wielkopojemnego osobowego Tourneo Customa-Plug-In Hybrid.

Transit Custom Plug-In Hybrid jest obecnie poddawany testom flotowym w Londynie, a wkrótce rozpoczną się jego kolejne testy w Walencji w Hiszpanii i w Kolonii w Niemczech.

Pełna lista nagród 1-litrowego silnika EcoBoost w konkursach IEPOTY:

  • Zwycięstwo w klasyfikacji generalnej: 2012, 2013 i 2014
  • Najlepszy nowy silnik: 2012
  • Najlepszy silnik o pojemności do 1 litra: 2012, 2013, 2014, 2015, 2016 i 2017
  • Najlepszy silnik o mocy do 150 KM: 2019
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas