Sejmowa walka o nowy system opłat za drogi
Sejmowa Komisja Infrastruktury opowiedziała się w środę przeciw propozycji Senatu, by w całości odrzucić nowelę ustawy o autostradach płatnych i Krajowym Funduszu Drogowym.
Na środowym posiedzeniu Komisji Infrastruktury większość posłów zarekomendowała odrzucenie propozycji Senatu, by ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz niektórych innych ustaw odrzucić w całości.
Jak uzasadniała obecna na posiedzeniu komisji sejmowej wiceminister finansów i szefowa Krajowej Administracji Skarbowej Magdalena Rzeczkowska, ustawa wprowadza szereg korzystnych rozwiązań dla obywateli, usprawniając przejazd autostradami, wprowadzając wykorzystanie jednolitego systemu poboru opłat drogowych dla wszystkich rodzajów pojazdów, przyspieszając ruch, likwidując bramki oraz wprowadzając ułatwienia również dla przewoźników i dostawców kart flotowych.
"Rząd jest za przyjęciem tej ustawy, a odrzuceniem stanowiska Senatu" - powiedziała Rzeczkowska.
Celem ustawy - autorstwa rządu - jest zwiększenie przepustowości i ograniczenie zatorów na państwowych autostradach płatnych poprzez zmianę sposobu poboru opłaty za przejazd.
Zgodnie z ustawą, kierowcy korzystający z płatnych autostrad mieliby dwie możliwości zapłacenia za przejazd. Pierwszy to zakup w kioskach, na stacjach benzynowych elektronicznego biletu autostradowego. Drugi sposób uiszczenia opłaty byłby na podstawie danych geolokalizacyjnych pojazdu przekazywanych do Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej KAS za pomocą stosownych urządzeń lub bezpłatnej aplikacji mobilnej. Instalowanie aplikacji nie będzie obowiązkowe.
Bilety autostradowe będzie można kupić online oraz w stacjonarnych punktach sprzedaży takich jak stacje paliw czy w kioski, po podaniu numeru rejestracyjnego pojazdu. Bilet autostradowy każdorazowo będzie obowiązywał w określonym czasie i na danym odcinku autostrady wskazanym przez kierowcę.***