SCT to konieczność dla zdrowia mieszkańców. Dane nie pozostawiają złudzeń

SCT to konieczność dla zdrowia mieszkańców. Dane nie pozostawiają złudzeń
SCT to konieczność dla zdrowia mieszkańców. Dane nie pozostawiają złudzeńAdam Burakowski/REPORTEREast News

Strefy Czystego Transportu już wkrótce w polskich miastach

Dane nie pozostawiają złudzeń. Poziom powietrza jest tragiczny

Kraków jest miastem, w którym stężenia dwutlenków azotu w powietrzu radykalnie odbiegają od poziomów określanych przez lekarzy, jako bezpieczne. Przekraczane są także stężenia dopuszczalne przez prawo. Poziom średnioroczny stężenia tej substancji określany przez lekarzy jako bezpieczny to 10 mikrogramów / m³; legalny próg to 40 mikrogramów / m³. W Krakowie tymczasem wartości te osiągają nawet 60 mikrogramów / m³. Działania podejmowane dziś dają więc szansę na to, aby Kraków zbliżył się do nowego wymogu, kiedy zacznie on obowiązywać.

Nie chodzi tylko o przepisy. Chodzi o mieszkańców

W Krakowie szacujemy, że przy wprowadzeniu docelowych na ten moment ograniczeń (czyli proponowany obecnie od stycznia 2029 dopuszczalny wjazd z normą spalania co najmniej z Euro 3 dla aut napędzanych benzyną oraz Euro 5 dla diesli), spadek ilości tlenków azotu w powietrzu wyniesie blisko połowę, a ilość pyłów z transportu drogowego – obniży się ponad 80 proc.
"Wydarzenia": Pięćdziesiąt znaków drogowych na sześciuset metrachPolsat NewsPolsat News