Scania zamyka fabrykę w Polsce. Przetrwała 32 lata, ale nie wytrzymała zmian

Scania, szwedzki producent samochodów ciężarowych i autobusów, poinformował, że należącym do niego zakładzie w Słupsku zmontowano ostatni autobus. Zakończenie produkcji w fabryce ma związek z nową strategią marki.

Scania poinformowała, że w zakładzie w Słupsku zmontowany został ostatni autobus. /zdjęcie ilustracyjne/
Scania poinformowała, że w zakładzie w Słupsku zmontowany został ostatni autobus. /zdjęcie ilustracyjne/ZOFIA I MAREK BAZAK East News

Scania zmontowała ostatni autobus w polskim zakładzie

W specjalnym wpisie w mediach społecznościowych spółka szwedzkiego producenta, Scania Production Poland, stwierdziła, że w ramach podsumowania ubiegłego roku "nie da się pominąć historycznej zmiany w strategii koncernu i decyzji o zakończeniu produkcji autobusów". Jak napisano, w grudniu w słupskim zakładzie zmontowano ostatni autobus. Z rachunków spółki wynika, że w sumie fabrykę opuściło 10 413 autobusów. We wpisie Scania Production Słupsk dodała, że ostatni autobus "powinien gotowy wyjechać do klienta" w styczniu.

Spółka Scania Production Słupsk prowadzi działalność w dwóch lokalizacjach. Zakład znajdujący się w Słupsku zajmował się produkcją nadwozi autobusów. Z kolei fabryka zlokalizowana w Kobylnicy wytwarza podwozia typu K. Warto tutaj zaznaczyć, że o swoich planach związanych z zakończeniem działalności słupskiego zakładu Scania informowała jeszcze w maju minionego już, 2023 roku.

Scania zmienia strategię

W opublikowanym wówczas komunikacie informowano, że decyzja "motywowana jest negatywnymi zmianami na globalnym rynku w segmencie autobusów". To zaś zdaniem producenta przekłada się na spadek liczby zamówień na tego typu pojazdy i "powoduje trwałą utratę rentowności tego segmentu". Zwrócono również przy tym uwagę, że rynek autobusów został mocno dotknięty skutkami pandemii i chociaż sytuacja na rynku unormowała się, to "tempo odbudowy jest niewystarczające". "Ponadto, planowane wdrożenie zmian w przepisach prawa dotyczących autobusów wymaga znacznych inwestycji w nowe technologie, zarówno teraz, jak i w przyszłości" - informowała Scania.

W związku ze stojącymi przed firmą wyzwaniami zarząd podjął decyzję o zmianie globalnej strategii, jeśli chodzi o produkcję autobusów. W jej ramach zaplanowano wygaszenie produkcji w zakładzie w Słupsku w pierwszym kwartale 2024 roku. Zaznaczono tutaj jednak, że zakład znajdujący się w Kobylnicy ma pracować bez zmian. Dyrektor zarządzający Scania Production Słupsk S.A., Robert Eriksson mówił, że jest to "trudna decyzja poprzedzona szczegółowymi, licznymi analizami prowadzonymi na poziomie koncernu Scania".

Scania zamyka zakład w Słupsku

Fabryka w Słupsku rozpoczęła działalność w 1992 roku, początkowo na zasadach joint venture. Zgodnie z danymi z końca maja minionego roku zatrudnionych w nim było 847 pracowników. Firma zapewniała jednak, że pracownicy, których obejmą zwolnienia, otrzymają odpowiednie świadczenia. Ponadto firma obiecywała, że przygotuje dla pracowników objętych programem zwolnień wsparcie w formie doradztwa zawodowego, czy szkoleń pozwalających na zmianę kwalifikacji. W październiku minionego roku firma zorganizowała w Słupsku targi pracy.

W zabudowanym jechał 130 km/h. Młody kierowca skończył święta bez prawa jazdyopolska.policja.gov.plmateriały prasowe
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas