Samochodem po Księżycu? Audi wyrusza na podbój kosmosu!

Nie, tym razem nie chodzi wcale o poszukiwanie nowych rynków zbytu... Przedstawiciele Audi postanowili wesprzeć konstruktorów opracowujących projekt nowego, lekkiego łazika księżycowego!

Grupa konstruktorów hobbystów, znanych jako zespół "Part-Time Scientists", startuje w konkursie "Google Lunar XPRIZE". To niecodzienne zawody, w ramach których inżynierowie i przedsiębiorcy z całego świata przedstawiają projekty dotyczące niskokosztowych, bezzałogowych sposobów eksploracji kosmosu.

By wygrać, prywatny zespół musi wysłać na Księżyc łazika, który pokona tam dystans co najmniej 500 metrów i przekaże na Ziemię obrazy i relacje w wysokiej rozdzielczości. Pula nagród sięga 30 mln dolarów.

Firma z Ingolstadt, jako partner projektu, w ramach współpracy wspiera zespół przede wszystkim w obszarze lekkiej konstrukcji, elektrycznej mobilności, stałego napędu na cztery koła quattro i systemów autonomicznej jazdy. Ponadto studio Audi Konzept Design z Monachium, w łaziku  który w przyszłości będzie nosił nazwę "Audi lunar quattro", wprowadziło szereg zmian mających na celu optymalne wykorzystanie warunków i możliwości związanych z zastosowaniem lekkiej konstrukcji.

Reklama

Audi lunar quattro ma być wystrzelony w kosmos w roku 2017 na pokładzie rakiety nośnej i pokonać ok. 380 tys. km do Księżyca. Podróż ta trwałaby około pięciu dni. Obszar jego lądowania wyznaczono na północ od równika Księżyca, w pobliżu miejsca lądowania ostatniej załogowej misji NASA na Księżyc, statku Apollo 17, w roku 1972. Panują tam ekstremalne wahania temperatur, nawet w granicach 300 stopni Celsjusza.

Part-Time Scientists prowadzili wiele testów swojego, wykonanego w dużej mierze z aluminium, pojazdu księżycowego. Odbywały się one m.in. w Alpach austriackich i na Teneryfie.

Jak działa Audi lunar quattro? Ruchomy panel solarny gromadzi światło słoneczne i kieruje je do akumulatora litowo-jonowego. Ten z kolei napędza cztery silniki elektryczne poruszające wszystkie cztery koła. Z przodu pojazdu znajduje się głowica zaopatrzona w dwie kamery stereoskopowe oraz jedną kamerę naukową do badania materiałów. Teoretyczna, maksymalna prędkość wehikułu to 3,6 km/h. O wiele ważniejsze na wyboistej powierzchni Księżyca są jednak jego właściwości umożliwiające jazdę w terenie i zdolność do bezpiecznej orientacji.

Zespół Part-Time Scientists powstał pod koniec roku 2008 z inicjatywy Roberta Böhme, który pracuje w Berlinie jako doradca ds. IT. Większość z 35 inżynierów - członków zespołu, pochodzi z Niemiec i Austrii. Obok Audi, w projekt Audi lunar quattro, włączyły się liczne instytucje badawcze i przedsiębiorstwa technologiczne, np. firma NVIDIA, Politechnika Berlińska, austriacka sieć zrzeszająca entuzjastów podróży kosmicznych Österreichisches Weltraum Forum (ÖWF) i Niemieckie Centrum Podróży Powietrznych i Kosmicznych (Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt - DLR).

W konkursie Google Lunar XPRIZE, do którego zgłosiło się pierwotnie 25 zespołów, trwa obecnie runda finałowa. Obok Part-Time Scientists, pozostało w niej 15 innych teamów z Brazylii, Kanady, Chile, Węgier, Japonii, Izraela, Włoch, Malezji i z USA.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Audi
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy