Samochód na powietrze? Ciekawy pomysł z Francji!

Chociaż technologie stosowane obecnie w motoryzacji mogą się nam wydawać szczytem techniki, wiele pomysłów jest starszych, niż można sądzić.

article cover
Informacja prasowa (moto)

Koncern PSA poinformował właśnie, że do 2016 roku na rynku pojawić mają się pierwsze samochody z nowym napędem hybrydowym. Ciężkie baterie i silnik elektryczny zastąpione zostaną pneumatycznym układem trakcyjnym.

Oznacza to, że nowe ekologiczne samochody z Francji mogę mieć napęd benzynowo-powietrzny. Silnik spalinowy, który - podobnie jak w obecnych hybrydach - przez większość czasu napędzał będzie koła pojazdu, wprawiać ma też w ruch pompę powierza. Sprężony gaz, pod dużym ciśnieniem, magazynowany będzie w butli zamontowanej w podłodze samochodu.

W czasie wolnej jazdy na krótkich dystansach (tryb miejski) powietrze zgromadzone w zbiorniku może napędzać niewielki silnik tłokowy lub turbinowy przekazujący moc bezpośrednio na koła.

Co ciekawe, o ile sam pomysł połączenia napędu spalinowego i pneumatycznego można uznać za innowacyjny, o tyle wykorzystanie sprężonego powietrza do napędu pojazdów nie jest niczym nowym. Tego typu napęd stosowany był już w połowie XIX wieku.

W 1840 roku w Paryżu powstała pierwsza linia tramwajowa, w której do napędu wagonów - zamiast koni - używano sprężonego powietrza. System był genialnie prosty i świetnie sprawdziłby się także dzisiaj. Powietrze dostarczane było do poszczególnych stacji z centralnej kompresorowni za pomocą podziemnych rur. Sam tramwaj wyposażony był w zbiorniki ciśnienia - podobnie jak w hybrydzie PSA - umieszczone w podłodze.

Informacja prasowa (moto)

Zmagazynowane w butlach pod wysokim ciśnieniem powietrze, przez zawór redukcyjny, kierowane było do tłokowego silnika trakcyjnego. Układ wymagał jedynie specjalnego podgrzewacza (rozprężający gaz szybko się ochładza) - ten problem pomógł rozwiązać inżynier o polskich korzeniach - Ludwik Mękarski. "Tankowanie" tramwaju odbywało się na wyznaczonych stacjach i trwało jedynie dwadzieścia minut.

Specjaliści PSA prognozują, że po zastosowaniu nowego systemu napędowego w niewielkich autach pokroju Citroena C3 średnie zużycie paliwa spadłoby do poziomu poniżej 3 l/100 km.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas