Samochód, który zmieni świat

Zespół naukowców i inżynierów z centrum poszukiwania nowych metod zasilania GAPC (Global Alternative Propulsion Center) wykonał ogromny krok naprzód w tworzeniu seryjnego samochodu napędzanego silnikiem wykorzystującym ogniwo paliwowe. W Detroit zaprezentowano najnowszy procesor paliwowy - Gen III, który zamontowano w Chevrolecie S pick-up. Jego zadaniem jest przetworzenie paliwa na wodór, który w reakcji elektrochemicznej wytwarza prąd elektryczny napędzający silnik.

article cover
Informacja prasowa (moto)

Takie rozwiązanie pozwoliło na poprawienie efektywności układu napędowego, zmniejszenie jego wymiarów oraz ograniczenie wagi o połowę w stosunku do poprzedniego silnika na ogniwo paliwowe.

Silniki wykorzystujące ogniwo paliwowe to według ekspertów przyszłość motoryzacji. Działają one przy wykorzystaniu energii elektrycznej, uzyskanej w wyniku reakcji elektrochemicznej, której poddawany jest wodór. Jest to napęd ekologiczny, bo produktem reakcji jest para wodna, a sam wodór można uzyskiwać z wielu źródeł - z gazu ziemnego, ropy naftowej, metanolu, bioetanolu itp. W przypadku Gen III wodór tworzony jest "na miejscu" w samochodzie z konwencjonalnego paliwa dostępnego na stacjach benzynowych. Niestety nowe rozwiązania łączą się również z licznymi niedogodnościami. Głównym problemem w przypadku silnika na ogniwo paliwowe jest jego koszt. Przed piętnastoma laty pierwsza jednostka tego typu była 1000-krotnie droższa od konwencjonalnego silnika spalinowego.

Procesor stworzony przez specjalistów z General Motors jest nie tylko tańszy (produkcja 10-krotnie przewyższa koszty konwencjonalnej jednostki spalinowej) ale również wykorzystuje najbardziej nowoczesną technologię, dzięki czemu dysponuje znacznie lepszymi parametrami. Czas potrzebny na rozgrzanie się mechanizmu to zaledwie trzy minuty, a nie jak było do tej pory 12-15 minut. Nie jest to jednak wciąż wynik zadowalający. Inżynierowie i naukowcy z GAPC pracują nad procesorem, który będzie mógł funkcjonować po czasie krótszym niż 20 sekund, co pozwoli na seryjne montowanie go w samochodach XXI wieku. Jednostka wyposażona w taki procesor będzie mogła poszczycić się sprawnością nawet do 40%. Oznacza to lepsze wykorzystanie dostępnej energii od tradycyjnych silników spalinowych. Dla porównania optymalna jednostka diesla uzyskuje sprawność 33%, a napęd benzynowy 27%.

Ponad 300 wyspecjalizowanych pracowników General Motors w zakładach Mainz-Kastel w Niemczech, w Rochester w Nowym Jorku oraz Warren w stanie Michigan w USA skupia swoje wysiłki nad ulepszaniem i rozwojem nowej technologii. Głównymi celami ich pracy jest dalsze zmniejszenie wymiarów systemu napędowego na ogniwo paliwowe, skrócenie czasu rozgrzewania mechanizmu oraz zredukowanie kosztów produkcji.

Tutaj galeria niektórych nowych samochodów, które wkrótce zadebiutują na IAA 2001.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas