Salon Paryż 2014 - Land Rover Discovery Sport - minidisco

Już nie Freelander, ale Discovery Sport. Najmniejszy SUV Land Rovera zasłużenie przejmuje nazwę od większego brata.

Land Rover Discovery Sport (2015)
Land Rover Discovery Sport (2015)Land Rover

Teoretycznie Freelanderowi nie brakowało atrybutów - był jednym z pierwszych SUV-ów w swojej klasie, zdolnym w terenie, a w drugiej odsłonie na dodatek solidnie wykonanym. Nigdy jednak nie osiągnął popularności na miarę konkurencyjnych modeli premium, a stosunkowo niewielkie wymiary (rozstaw osi 266 cm) stawiały go raczej na równi z droższymi modelami kompaktowymi niż Volvo XC60, BMW X3 czy Audi Q5.

Land Rover Discovery Sport powstał na zmodyfikowanej platformie Range Rovera Evoque'a.

Następca Freelandera otrzymał nową nazwę - Discovery Sport, nawiązującą do relacji łączącej luksusowego Range Rovera oraz mniejszego Range Rovera Sport. Również stylizacja zdradza wyraźne powiązania z droższymi braćmi, a także z prototypem Disovery Vision. Model wyróżnia się masywnym przednim pasem, mocno zaakcentowanymi nadkolami i szerokim tylnym słupkiem. W celu ograniczenia masy własnej w konstrukcji nadwozia w szerokim zakresie wykorzystano aluminium. Wykonano z niego m.in. dach, maskę, przednie błotniki oraz pokrywę bagażnika.

Znacznie wzrosły wymiary karoserii - rozstaw osi wynosi 274,1 cm (+8,1 cm), a długość 459 cm (+9,1 cm). Wygodę pasażerów drugiego rzędu zwiększa możliwość przesuwania kanapy w zakresie 16 cm i jej "teatralne" mocowanie - o 5 cm wyższe niż przednich foteli. Na życzenie Discovery Sport można zaopatrzyć w dwa dodatkowe, niewielkie siedzenia chowane w podłodze bagażnika.

Klasowy awans względem Freelandera najłatwiej dostrzec w kabinie - kokpit ma proste kształty, został jednak hojnie wykończony skórą oraz listwami ze szczotkowanego aluminium. Nie zabrakło też znanego z innych modeli pokrętła do zmiany przełożeń automatycznej skrzyni.

Land Rover Discovery Sport (2015)Land Rover

"Minidisco" będzie oferowany w Europie z dwoma silnikami w trzech wariantach mocy. Najsłabszy, 2,2-litrowy turbodiesel TD4 rozwija moc 150 KM i 400 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Może on współpracować z 6-biegową skrzynią ręczną lub 9-stopniowym automatem. W pierwszym wypadku TD4 osiąga "setkę" w 11,7 s, a w drugim - w 10,3 s. Oba warianty osiągają prędkość maksymalną równą 180 km/h.

Mocniejszy turbodiesel - SD4 (również o pojemności 2,2 litra) dysponuje mocą 190 KM i maksymalnym momentem obrotowym 420 Nm. W wersji z ręczną skrzynią przyspiesza od 0 do 100 km/h w 10,4 s, a z automatem - w 8,9 s. Prędkość maksymalna to 188 km/h.

W ofercie pojawi się też turbodoładowany, benzynowy motor rozwijający 240 KM i 340 Nm, sprzęgany wyłącznie z 9-stopniową skrzynią automatyczną. Sprint do 100 km/h zajmuje tej wersji 8,2 s, a prędkość maksymalna wynosi równe 200 km/h.

Anglicy zapewniają, że mimo przydomku Sport, nowe Discovery nie straciło swojego terenowego hartu ducha. Prześwit auta to 212 mm, kąt natarcia wynosi 25 stopni, kąt zejścia - 31 stopni, a kąt rampowy - przyzwoite 21 stopni (20 stopni w wersji z automatem).

Oficjalna premiera Land Rovera Discovery Sport odbędzie się 2 października, w dniu rozpoczęcia targów motoryzacyjnych w Paryżu; model trafi do salonów na początku przyszłego roku.

msob

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas