Używany Land Rover Freelander (2008)

Po prawie 90 tys. km temu Land Roverowi można wystawić ocenę bardzo dobrą. Do mechaniki zastrzeżeń brak. Podstawowy problem to zbyt duże zużycie paliwa.

Land Rover Freelander (2008)
Land Rover Freelander (2008)Motor

Raport z przebiegu 70 tys. km

Start: 20 tys. km, meta: 90 tys. km; rok produkcji: 2008, silnik: 2.2 TD4, 152 KM.

Zaskakujące, jak często o zakupie danego egzemplarza decyduje przypadek. Właściciel wiśniowego Land Rovera w 2008 r. szukał kompaktowego SUV-a (nowego) z maksymalnym pułapem ceny na poziomie 120 tys. zł. Koniecznym warunkiem była automatyczna skrzynia biegów.

Drogą eliminacji...

W konsoli środkowej trochę straszy czarny otwór między nawiewami. Ekran w tym miejscu jest wyjątkowo rzadką opcją. Skóra na kierownicy wygląda na mocno zużytą mimo małego przebiegu.Motor

Chociaż rok 2008 obfitował w nowości w tej klasie, okazało się, że producenci traktują rynek polski niezbyt poważnie. Na pytanie o nową Hondę CR-V salon odpowiedział, że tak, już zadebiutowała, ale na nowy egzemplarz trzeba czekać... 9 miesięcy. Podobny czas oczekiwania dotyczył Mitsubishi Outlandera. Toyota RAV4 okazała się niezadowalająca w kwestii skrzyni biegów, BMW X3 - dużo za drogie. Najbardziej płynnie działał automat w Land Roverze Freelanderze. Niestety, kiedy nabywca był już zdecydowany na ten model, okazało się że pracownica salonu popełniła błąd i podała cenę skonfigurowanego już Freelandera jako netto. W tej sytuacji zrezygnowano z nowego samochodu, ale nie z angielskiego SUV-a. Zdecydowano się na 1,5-roczny używany egzemplarz z gwarancją producenta i przebiegiem 20 tys. km w cenie dokładnie 100 tys. zł.

Pierwsze 10 tys. km eksploatacji minęło bez żadnych usterek. Potem zaczął nasilać się luz w układzie kierowniczym. Auto potrafiło przeskoczyć na inny tor jazdy np. podczas przejeżdżania przez dylatacje mostu. W ASO zaczęto od gwarancyjnej wymiany górnych mocowań amortyzatorów, co nic nie dało. Podczas kolejnej wizyty zdecydowano, że zostanie zamontowana nowa przekładnia kierownicza włącznie z drążkami i końcówkami. Całość kosztów pokrył importer. Problem ustąpił, ale jak mówi właściciel "prawdopodobnie nie było to konieczne - wystarczyła drobna naprawa, jednak mechanicy z ASO nie bardzo wiedzieli, jak się do tego zabrać i żeby uniknąć problemów wymieniono cały podzespół". Dosłownie na dwa dni przed końcem gwarancji rozkleiła się przednia szyba, co było zauważalne przez zmatowienie jej górnej części. Serwis również nie robił problemów i szybę wymieniono bezkosztowo dla klienta. Przy okazji dokonano akcji serwisowej - zmiany oprogramowania w skrzyni biegów.

Pożegnanie z ASO

Można by pochwalić podejście ASO Land Rovera za bezproblemowe załatwianie reklamacji gwarancyjnych, gdyby nie jeden, drobny szczegół: absurdalna cena przeglądu okresowego, wypadającego co 20 tys. km lub według wskazań komputera. "Za podstawowy pakiet z wymianą oleju zapłaciłem raz 2500 zł, drugi raz 2800 zł" - opowiada właściciel.

Nic więc dziwnego, że gdy gwarancja dobiegła końca, zdecydowano się na zmianę warsztatu. Z rekomendacji wybrano warszawski serwis Morgan Car System przy ul. Bokserskiej. Właściciel nie kryje zadowolenia z usług tego warsztatu - "rachunki za przegląd okresowy spadły do 1100 zł!". Kiedy zaszła potrzeba, serwis uzdatnił auto po drobnej usterce nawet w długi weekend majowy, poza godzinami pracy.

Aż do chwili obecnej Freelanderowi nie przytrafiły się żadne poważne usterki. Spalony silniczek tylnej wycieraczki to drobiazg, podobno zresztą "ten typ tak ma".

Jeździj w rękawiczkach

Większe zastrzeżenia kierowane są wobec jakości wykończenia. Skóra na kierownicy wygląda tak źle, że przed ewentualną sprzedażą trzeba będzie ją odświeżyć. Najlepiej byłoby jeździć w miękkich rękawiczkach. Wytarł się również zupełnie plastikowy element prowadzący pasa bezpieczeństwa kierowcy. Napęd na 4 koła typu Haldex działa niezawodnie (przy 80 tys. km wymieniono w nim olej).

Wprawdzie skrzynia automatyczna w tym samochodzie działa znakomicie, ale mocno ogranicza dynamikę i zwiększa zużycie paliwa. Minimalny wynik osiągnięty w trasie to... 9,8 l/100 km. Tyle potrafią spalić duże SUV-y z 6-cylindrowymi silnikami 3.0 (np. Mercedes ML, BMW X5). W mieście regularnie przekraczana jest wartość 12 l/100 km. Jeśli chodzi o przyspieszenie - auto daje radę, ale tylko jeśli nie jedzie się z kompletem pasażerów. W związku z tym, że Freelander bywa również regularnie wykorzystywany do ciągnięcia ciężkiej przyczepy, właściciel bardzo niedawno dokonał jeszcze tuningu elektronicznego silnika (ze 152 na 175 KM).

Fatalnie oceniana jest pojemność bagażnika - pełnowymiarowe koło zapasowe znacząco ją ogranicza. Równie źle wypada zwrotność: nawet większe terenówki zmieszczą się tam, gdzie Freelanderem trzeba skręcać na 2 lub 3 razy. Średnica zawracania wynosi prawie 11,5 m.

Właściciel, mimo pewnych zastrzeżeń, nie planuje sprzedaży Freelandera.

Land Rover Freelander (2008)

Używany Land Rover Freelander (2008) - czytaj więcej

Tuż po wykonaniu zdjęć przy przebiegu 90 tys. km samochód ruszył w 1400-kilometrową trasę.Motor
Uszkodzony silnik wycieraczki: ten typ tak ma. Niestety do silniczka dostaje się woda spływająca po tylnej szybie. Zobaczymy, ile wytrzyma po wymianie...Motor
Siedzi się wysoko – raczej jak w terenówce, niż w typowym kompaktowym SUV-ie.Motor
Tapicerka fotela kierowcy jest już zauważalnie poprzecierana z lewej strony.Motor
...niewielu z nich ma pod podłogą pełnowymiarowe koło zapasowe.Motor
Bagażnik ma pojemność 405 l. Konkurenci są wprawdzie lepsi, ale...Motor
Wyjątkowo duży kluczyk ma ten sam problem co materiały we wnętrzu: nadzwyczaj szybko się wyciera.Motor
Skrzynia automatyczna uprzyjemnia jazdę, ale powiększa spalanie. Korzystanie ze zmiany ręcznej nie ma sensu.Motor
W konsoli środkowej trochę straszy czarny otwór między nawiewami. Ekran w tym miejscu jest wyjątkowo rzadką opcją. Skóra na kierownicy wygląda na mocno zużytą mimo małego przebiegu.Motor
"Nie planuję pozbywać się Land Rovera. Jego zaletą jest, póki co, przewidywalność wydatków na utrzymanie i brak istotnych usterek".Motor
Używany Land Rover Freelander (2008)Motor
Zaolejenie intercoolera jest widoczne, gdy spojrzy się przez siatkę w zderzaku. Ciekawe, ile oleju jest w rurach?Motor
Brak zabezpieczenia antykorozyjnego choćby w postaci grubego „baranka” nie stanowi powodu do dumy...Motor
Sprzęgło Haldex III generacji zadebiutowało właśnie we Freelanderze. Jest dużo lepsze niż układ Steyr z poprzednika.Motor
Sonda lambda została zamontowana odpowiednio wysoko, w terenie nie grozi kierowcy wyłamanie jej z gniazda.Motor
Masywne zawieszenie nie ma żadnych luzów, wszystkie części (sworznie, wahacze) są jeszcze oryginalne.Motor

Land Rover Freelander (2008) - podsumowanie

Trudno nazwać Freelandera tanim w eksploatacji - łączny koszt po 4 latach jazdy przekroczył cenę zakupu. Z drugiej strony, kompaktowy Land Rover cieszy niezawodnością mechaniczną. Szkoda, że to auto cierpi na nadwagę skutkującą dużym zużyciem paliwa. To jego największa wada - z pozostałymi da się żyć.

Land Rover Freelander: wnętrze, przestronność i jakość wykończenia

Podstawowy zarzut do wnętrza to niska trwałość materiałów wykończeniowych. Pięcioletni samochód wygląda na dwukrotnie starszy, a przeciętny odbiorca oceni go nie na 90, a na 180 tys. km. Ślady zużycia widać w trzech miejscach: na kierownicy, na prowadnicy górnej pasa bezpieczeństwa i na lewej stronie tapicerki fotela kierowcy. Nie ma zastrzeżeń do przestronności, ponadto pozycja za kierownicą może się podobać, jest bowiem dość mocno "terenowa" i pozwala obserwować drogę ze sporej wysokości. Obsługa jest prosta i intuicyjna. Gorzej wypada bagażnik: wysokie poprowadzenie podłogi wynika z tego, że pod nią zmieszczono jeszcze pełnowymiarowe (czyli ogromne) koło zapasowe.

Land Rover Freelander: silnik, dynamika i zużycie paliwa

Na dystansie poddawanym ocenie zużycie paliwa wyniosło aż 11,5 l/100 km. Dane fabryczne podają, że powinno to być o 3 l mniej. Duże spalanie wynika z ogromnej masy pojazdu. Land Rover Freelander waży... 1915 kg. Honda CR-V 2.2 i-CTDI ma masę 1542 kg, a Toyota RAV4 2.2 D-4D - 1645 kg. Warto jednak zwrócić uwagę, że na dystansie 90 tys. km silnik konstrukcji Forda i Peugeota nie wymagał żadnej interwencji serwisu.

2,2-litrowy diesel z common rail w 2008 r. nie miał jeszcze filtra cząstek stałych. „Organki” u góry to tłumik drgań.Motor
Wersje
2.2 TD4
Silnik
turbodiesel
Pojemność skokowa
2179 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Moc maksymalna
152 KM
Maksymalny moment obrotowy
400 Nm
Osiągi     
Prędkość maksymalna
181 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
11,2 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km*
8,5
*dane fabryczne

Land Rover Freelander: nadwozie i zawieszenie

Zabraliśmy Freelandera do warsztatu niezależnego na oględziny ogólne, podkreślając przy tym, że auto niedawno przeszło gruntowny przegląd. Nie doszukano się poważniejszych problemów. Zawieszenie jest w idealnym stanie, hamulce również. Pewien niepokój wzbudził brak zabezpieczenia antykorozyjnego na spodniej części nadwozia - wewnętrzna strona progów jest pomalowana tylko matową farbą, ale bez tzw. baranka, czyli grubej warstwy zabezpieczającej. Niestety to standard w samochodach konstrukcji Forda. Niezbyt dobrze prezentuje się zaolejony intercooler.

Land Rover Freelander: trwałość podzespołów, typowe usterki

Jedyną rzeczą, która przez 80 tys. km naprawdę się zepsuła (a nie zużyła) był silnik tylnej wycieraczki. Można też wspomnieć o źle wstawionej przedniej szybie, która rozkleiła się tuż przed końcem gwarancji. Ale to trochę "czepianie się". Trwałość - jak na razie — zasługuje na piątkę, a typowe usterki nie występują. Samochód jest zawsze gotów do jazdy.

Land Rover Freelander: plusy

  • Wygodna pozycja za kierownicą.
  • Intuicyjna obsługa wszystkich urządzeń pokładowych.
  • Cichy i niezawodny napęd na 4 koła typu Haldex.

Land Rover Freelander: minusy

  • Za mały bagażnik.
  • Katastrofalnie słaba zwrotność.
  • Wysoki próg załadunku.
  • Ceny części bywają absurdalne.

Land Rover Freelander - zestawienie kosztów

1. Opłaty
 
Ubezpieczenie (łączna uśredniona składka roczna OC i AC) za okres 4 lat (auto kupione w 2009 r.)
11 000 zł
2. Koszty serwisu
Data
Przebieg
Opis czynności
Koszt
05.2009
21 000 km
Pierwszy przegląd gwarancyjny z wymianą oleju i filtrów
2500 zł
04.2010
38 000 km
Wymiana górnych mocowań amortyzatorów na gwarancji
-
05.2010
39 000 km
Wymiana przekładni kierowniczej na gwarancji
-
06.2010
40 000 km
Serwis okresowy z wymianą oleju i klocków hamulcowych przednich
2800 zł
02.2011
49 000 km
Wymiana szyby przedniej, przeprogramowanie skrzyni biegów – na gwarancji
-
03.2012
60 300 km
Serwis okresowy (poza ASO) z wymianą oleju i klocków hamulcowych tylnych
1150 zł
09.2012
67 000 km
Wymiana silniczka tylnej wycieraczki
250 zł
06.2013
80 400 km
Duży serwis: przegląd, wymiana oleju w silniku,
skrzyni biegów i zespole sprzęgła Haldex,
wymiana rozrządu i klocków hamulcowych przednich
4250 zł
07.2013
87 000 km
Tuning elektroniczny (chiptuning) silnika – wzrost mocy ze 152 na 175 KM
1300 zł
-
-
Opony letnie + zimowe 215/75 R16
3600 zł
Suma wydatków z punktu 2.
15 850 zł
3. Koszty paliwa
Na dystansie 70 tys. km (średnie spalanie: 11,5 l/100 km,
ilość zużytego paliwa: l, cena uśredniona: 5,20 zł za litr)
41 860 zł
Podsumowanie kosztów
Suma wydatków z pkt. 1, 2 i 3 (ubezpieczenie, naprawy, paliwo)
68 710 zł
Utrata wartości (zakup: 100 tys. zł, obecna wartość: 56 tys. zł)
44 000 zł
Łączny koszt na dystansie 70 tys. km
112 710 zł
Koszt 1 km bez utraty wartości
0,98 zł
Koszt 1 km z utratą wartości*
1,61 zł
*inne samochody: Renault Clio 1.2 – 0,66 zł, Fiat Bravo 2.0 JTDm – 0,88 zł, Toyota Land Cruiser – 1,02 zł,
Audi A4 – 0,97 zł

Czy to naprawdę samochód angielski?

Wiele osób mówi, że nie kupi Land Rovera, bo angielska marka to jedynie źródło problemów. Przyjrzeliśmy się bliżej temu autu w warsztacie i znaleźliśmy dziesiątki znaków „FoMoCo” (Ford Motor Company) – zarówno na silniku, jak i na zawieszeniu (fot.) oraz...Motor
...na elektronice (fot. u dołu). Sprzęgło międzyosiowe firmuje Haldex – światowa korporacja założona w Szwecji. Automatyczna skrzynia biegów to produkt japoński (Aisin AW). Silnik Forda i Peugeota pracuje w wielu innych autach.Motor

Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: Rafał Andrzejewski

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas