Saab znów wstrzymuje produkcję
Konsorcjum National Electric Vehicle Sweden (NEVS), do którego od 2012 roku należy marka Saab, ogłosiło właśnie wstrzymanie produkcji modelu 9-3.
Przypomnijmy, że w obliczu problemów finansowych Saab został w 2010 roku sprzedany przez koncern General Motors holenderskiej firmie Spyker. Ta nie poradziła sobie jednak z postawieniem szwedzkiej marki na nogi. W 2011 roku Saab ogłosił bankructwo, a rok później ponownie zmienił właściciela - tym razem trafił w ręce szwedzko-chińskiego konsorcjum NEVS.
Jesienią roku 2012 rozpoczęto pilotażowy montaż 9-3 ostatniej generacji (6 aut dziennie) z turbodoładowaną jednostką benzynową o mocy 220 KM. Auto sprzedawano wyłącznie w Szwecji. Niedawno rozpoczęto także montaż prototypów z silnikiem elektrycznym, budowanych z myślą o rynku chińskim.
Teraz fabryka w Trollhättan znów wstrzymała produkcję. Powodem są "przejściowe" problemy finansowe - jeden ze współwłaścicieli konsorcjum, Qingbo Investment, zamówił 200 egzemplarzy elektrycznego 9-3, jednak nie wypełnił swoich zobowiązań.
Przedstawiciele NEVS poinformowali, że przerwa w pracach zakładu ma potrwać 4 tygodnie, zaś zobowiązania zostaną zrealizowane z pomocą pożyczek krótkoterminowych. Plany NEVS nadal zakładają uruchomienie seryjnej produkcji elektrycznej wersji 9-3 i wprowadzenie jej do sprzedaży w Chinach (w Państwie Środka poczyniono już inwestycje na poczet nowej fabryki akumulatorów i centrum rozwoju), a w dalszej przyszłości - budowę nowego modelu Saaba w oparciu o nową platformę, zbudowaną we współpracy z innym producentem. Informacje na temat negocjacji w tej ostatniej sprawie mają zostać ujawnione w czerwcu br.
msob
Nie tylko dla lotników - test Saaba 9-3 w "Motorze" z 1998 roku