Są barometrem gospodarki, a liczba ich rejestracji spada. Jak wypada Polska?
Oprac.: Karol Biela
Mówi się, że pojazdy użytkowe są barometrem gospodarki, ale liczba ich rejestracji w ostatnim czasie drastycznie spada. Jak wypada Polska na tle innych europejskich krajów?
Według najnowszych danych opublikowanych przez stowarzyszenie producentów aut ACEA (fr. Association des Constructeurs Européens d'Automobiles) w lutym 2022 roku zarejestrowano na terenie Unii Europejskiej 131 874 nowych pojazdów użytkowych, co oznacza spadek aż o 15,7 proc. w porównaniu do lutego minionego roku (156 359 szt.).
Znaczne zahamowanie nastąpiło na czterech największych rynkach Starego Kontynentu. W Hiszpanii spadek wyniósł aż 23,3 proc. a we Francji 21,4 proc. Niższą liczbę rejestracji zarejestrowano także w Niemczech (-5,8 proc.), Włoszech (-2,8 proc.).
Polska także zanotowała niższą liczbę rejestracji o blisko 12 proc. W lutym 2022 w naszych wydziałach komunikacji zarejestrowano 7620 aut dostawczych, ciężarowych oraz autobusów, natomiast w analogicznym okresie 2021 roku takich rejestracji było 8656. Łącznie od stycznia do lutego nad Wisłą zarejestrowano 14 478 pojazdów użytkowych oraz autobusów a to o 2,6 gorszy wynik niż w tym samym okresie 20221 roku (14 860 szt.).
Są barometrem gospodarki a liczba ich rejestracji spada: największe spadki w segmencie vanów
ACEA podaje, że najgorzej jest ze sprzedażą nowych samochodów dostawczych, których zarejestrowano w lutym o 18,2 proc. mniej (106 899 szt.) niż w tym samym miesiącu poprzedniego roku (130 752 szt.).
Spore spadki zanotowano Hiszpanii (-27.1%), Francji (-23.6%) Niemczech (-12.0%) czy Włoszech (-6.3%). Także w Polsce wydano klientom zdecydowanie mniej nowych aut użytkowych do 3,5 tony dopuszczalnej masy całkowitej (spadek o 9,5 proc. z 5772 szt. do 5226 szt.).
W przypadku pojazdów ciężarowych z DMC równym lub powyżej 16 ton eksperci ACEA odnotowali niewielki, bo sięgający 0,4 proc. wzrost.
Łącznie w lutym klienci w całej Unii Europejskiej odebrali 19 690 takich ciężarówek. Dla porównania poza Włochami (-0,7 proc.) Niemcy (+11,8 proc.), Francja (+6,4 proc.) i Hiszpania (+3,7 proc.) odnotowały wzrosty w tym segmencie.
Warto zwrócić uwagę, że Polska odnotowała aż dwucyfrowy spadek (-17,9 proc.) z 2588 do 2126 zarejestrowanych pojazdów. Małym pocieszeniem jest to, że w okresie od początku stycznia do końca lutego polskie firmy zarejestrowały o 8 proc. ciężarówek (4256 szt.) niż w analogicznym okresie 2021 roku (3939 szt.).
Niestety, unijny Pakiet Mobilności a także wysokie ceny paliw i braki kierowców spowodowane wojną w Ukrainie nie napawają optymizmem a przecież dopiero co polscy przewoźnicy drogowi musieli zmagać się z Polskim Ładem a wcześniej pandemią.
Rejestracje autobusów i autokarów z dwucyfrowym spadkiem
Do optymistycznych nie należy też sytuacja w segmencie autobusów i autokarów z DMC powyżej 3,5 tony. Przedsiębiorstwa mocno dotknięta przez pandemię i teraz sytuację na Wschodzie muszą z dużą ostrożnością planować zakupy a i z dostępnością pojazdów też nie jest różowo, ale problemy z półprzewodnikami i innymi komponentami dotyczą też vanów oraz ciężarówek.
W lutym 2022 roku w krajach Wspólnoty zarejestrowano 1851 autobusów, co jest wynikiem o 12,9 proc. gorszym niż w lutym 2021 roku (2125 szt.). Co ciekawe, we Włoszech dealerzy wydali o 32.1 proc. więcej takich pojazdów, podobnie było w Hiszpanii (+7.1 proc.), jednak we Francji oraz Niemczech rynek zanotował dwucyfrowe spadki (odpowiednio -20.2 proc i -18.3 proc).
W tym samym okresie nad Wisłą wydziały komunikacji wydały dokumenty dla 82 autobusów, co oznacza spadek aż o 28,1 proc. (114 szt. w lutym 2021). ACEA podaje, że w od początku tego roku w Polsce zarejestrowano 188 takich pojazdów, a to o 9,2 proc. gorszy wynik niż w identycznym czasookresie ubiegłego roku (207 szt.).
***