Rusza budowa kładki na Zakopiance. Kierowców czekają utrudnienia
Generalna Dyrekcja poinformowała o rozpoczęciu budowy kładki dla pieszych w Mogilanach, która znajdować się będzie nad Zakopianką. Budowa oznacza utrudnienia dla kierowców podróżujących tą trasą.
Spis treści:
Nowa kładka dla pieszych na Zakopiance
Jak zwraca uwagę GDDKiA, odcinkiem Zakopianki przebiegającym przez miejscowość Mogilany codziennie przejeżdża ponad 52 tys. samochodów. Od 2017 roku natomiast doszło w tym miejscu do trzech wypadków z udziałem pieszych. Podobnych zdarzeń z pewnością będzie można uniknąć, kiedy nad trasą znajdzie się kładka dla pieszych. GDDKiA poinformowała, że właśnie ruszyła jej budowa.
Nowe przejście dla pieszych znajdujące się nad Zakopianką zbudowane zostanie w południowej części miejscowości Mogilany, w okolicy przystanku autobusowego Włosań. Pozwoli ona na połączenie ulic Żary i św. Rity i tym samym dwóch stron drogi krajowej nr 7. Istniejąca kładka pozwoli na usunięcie znajdujących się obecnie w tym miejscu pasów.
Kładka zbudowana będzie na trzech podporach. Dwie będą znajdowały się po obu stronach Zakopianki, a trzecia w środku, między jezdniami. Konstrukcja będzie liczyć 3,4 m szerokości i 40 m długości. Przechodzący nią piesi będą znajdować się 6 metrów nad drogą krajową nr 7. Wejście na kładkę będzie możliwe nie tylko za pomocą schodów, ale również dzięki windom.
Budowa kładki na Zakopiance. Utrudnienia dla kierowców
Dla kierowców przejeżdżających trasą w tym miejscu budowa kładki oznacza jednak zmiany w organizacji ruchu. GDDKiA informuje, że w pierwszym etapie prac konieczne będzie zdemontowanie wyspy znajdującej się przy skrzyżowaniu Zakopianki i ulicy Żary. W związku z tym zamknięty zostanie pas do skrętu w prawo, który jest na drodze krajowej nr 7. Sam wjazd na ul. Żary z Zakopianki będzie utrzymany.
GDDKiA szacuje, że cała inwestycja kosztować będzie 6 mln złotych. Prace mają zakończyć się w listopadzie tego roku.
GDDKiA modernizuje Zakopiankę
Ze względu na znaczenie Zakopianki GDDKiA stara się cały czas rozwijać tę trasę. Kładka w Mogilanach nie jest więc jedyną tego typu inwestycją na drodze krajowej nr 7. W samym Libertowie w najbliższych latach powstaną trzy kładki:
- koło skrzyżowania DK7 z ul. Świetlistą;
- koło przystanku autobusowego Góra Libertowska;
- przy skrzyżowaniu z ul. Rumianą i ul. Przylesie.
Obiekty te powstaną w ramach przebudowy Zakopianki. Inwestycja już się rozpoczęła i planowo zakończyć się ma do 2027 roku.
Kolejna kładka zostanie zbudowana niemal 1,5 km od przejścia w Mogilanach, dokładniej w Głogoczowie. Rozpoczęcie budowy GDDKiA planuje na wiosnę. Wówczas powinna rozpocząć się również budowa węzła drogowego w Krzyszkowicach. Częścią tej inwestycji jest budowa tunelu pod drogą krajową nr 7, którym poruszać się będą pojazdy wjeżdżające na Zakopiankę zarówno w kierunku Krakowa, jak i Myślenic. Tunel pozwoli również pieszym na bezpieczne przechodzenie na drugą stronę drogi.
Ostatnia kładka powstanie w Myślenicach, w pobliżu przystanku autobusowego Tarnówka i dawnego Cmentarza Żydowskiego. Ten obiekt budowany będzie w ramach większej inwestycji, czyli węzła Myślenice. Dzięki niemu możliwe będzie zlikwidowanie sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu Zakopianki z ulicą Sobieskiego. GDDKiA planuje, że oba węzły zostaną zbudowane do końca 2025 roku.