Kto wybuduje nowy fragment S74? To najdroższa inwestycja w historii regionu
GDDKiA wyłoniło najkorzystniejszą ofertę na zrealizowanie nowego fragmentu drogi ekspresowej S74 w woj. świętokrzyskim. Wybudowanie 30-kilometrowego odcinka między Cedzyną a Łagowem pochłonie rekordową kwotę. To będzie najdroższa inwestycja w historii tego regionu.
Spis treści:
Drogą przetargu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wybrała wykonawcę 30-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S74 od Cedzyny do Łagowa. Odpowiedzialna za realizację najdłuższego fragmentu S74 w woj. świętokrzyskim będzie firma Mota-Engil Central Europe, która została wyłoniona spośród jedenastu oferentów.
Najdłuższa inwestycja w historii regionu
Fragment między Cedzyną a Łagowem to najdłuższy odcinek S74 w woj. świętokrzyskim, jak również najdroższa inwestycja w historii tego regionu. Dwujezdniowy odcinek drogi ekspresowej o długości ok. 30 kilometrów będzie biegł po nowym śladzie na północ od istniejącej DK74, na terenie powiatu kieleckiego, tworząc obwodnicę Łagowa.
Nowy odcinek S74 pochłonie ponad miliard złotych
W ramach inwestycji GDDKiA zaplanowało budowę czterech węzłów drogowych (Radlin, Wola Jachowa, Makoszyn i Łagów), obwodu utrzymania drogi w Woli Jachowej oraz dwóch miejsc obsługi podróżnych w Górnie. Dodatkowo w ramach inwestycji zaprojektowanych i wybudowanych zostanie 16 wiaduktów i 13 mostów, a także przejścia dla zwierząt typu zielony most i ponad 30 przepustów pełniących funkcje ekologiczne. Cały projekt zostanie zrealizowany za ok. 1,1 mld zł.
Droga S74 połączy województwo świętokrzyskie
Równolegle są prowadzone prace na pięciu odcinkach S74 w woj. świętokrzyskim, których łączna długość wynosi ok. 74 kilometry. W styczniu ub. roku GDDKiA zawnioskowało o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla odcinka Przełom/Mniów - węzeł Kielce Zachód (ok.16,4 km) - jej uzyskanie pozwoli na rozpoczęcie robót budowlanych w drugim kwartale br. Wcześniej podpisano umowę na zaprojektowanie i wybudowanie 5-kilometrowego odcinka węzeł Kielce Zachód - Kielce.
Niespełna rok temu rozpoczęły się roboty budowlane na odcinku obwodnicy Opatowa w ciągu DK9 (ok. 5 km) i S74 (ok. 6,5 km). Zakończenie inwestycji, realizowanej w systemie Projektuj i buduj od czerwca 2021 r., planowane jest pod koniec 2024 r. Z kolei we wrześniu 2023 r. podpisano umowę na zaprojektowanie i wybudowanie odcinka S74 od granicy woj. łódzkiego/świętokrzyskiego do Mniowa - najdłuższego obecnie realizowanego odcinka S74 (ok. 27,5 km). W październiku podpisana został umowa na realizację S74 od Łagowa do Opatowa (ok.18 km). Roboty budowlane na obu odcinkach planowane są od 2025 roku.