Rozbili kolejne auta. Jest tylko jedna wpadka. Mamy filmy!
Organizacja Euro NCAP poddała testom zderzeniowym kolejne nowe samochody. Większość wypadła bardzo dobrze, ale zdarzyła się też wpadka.
Na maksymalną ocenę pięciu gwiazdek oceniono audi A6, BMW X3, chevroleta aveo i orlando, citroena DS5, hyundaia i40, elektrycznego opla amperę, volkswagena golfa cabrio i jettę.
Jedynym samochodem, który otrzymał cztery gwiazdki okazała się nowa kia picanto. Co ciekawe, na takiej ocenie zaważył głównie fakt, że nie wszystkie wersje wyposażeniowe tego modelu standardowo posiadają system ESP (ESC).
Jest to tym bardziej niezrozumiałe, że europejskie przepisy stanowią, że od przyszłego roku system ten będzie obowiązkowy we wszystkich nowych modelach wprowadzanych na rynek. Co prawda nowa kia została wprowadzona do sprzedaży w tym roku, a więc przepisy jej nie obejmują (chodzi o nowe modele, a nie nowe samochody), to w listopadzie 2014 ESP będzie obowiązkowe w każdym nowym samochodzie opuszczającym salon sprzedaży.
Chevrolet się poprawił
Na uwagę zasługuje pięciogwiazdkowy wynik chevroleta aveo. Poprzednia generacja tego pojazdu, w 2006 roku zdobyła zaledwie dwie gwiazdki, z czego jedna została skreślona!
W zakresie ochrony dzieci najwyższe noty spośród testowanych tym razem pojazdów dostały oba volkswageny i hyunadi i40 (86 procent).
Gorzej producentom wychodzi ochrona pieszych. Opel ampera, audi A6 i citroen DS5 otrzymały w tym zakresie wynik umożliwiający przyznanie pięciu gwiazdek, ale wobec zaostrzonych przyszłorocznych kryteriów nota zostałaby obniżona.
Coraz więcej elektroniki
Pozytywnym trendem jest natomiast coraz powszechniejsze stosowanie elektronicznych systemów mających poprawić bezpieczeństwo. Np. w citroenie DS5 znajdziemy system Citroen Localized Emergency Call, a w BMW X3 - Advanced eCall. Oba mają za zadanie automatycznie powiadomić centrum ratunkowe o zaistniałym wypadku i miejscu jego zdarzenia.
Euro NCAP docenił również system monitorowania przestrzeni za samochodem dostępny w maździe3, przyznając mu nagrodę Euro NCAP Advanced (wręczona zostanie na salonie we Frankfurcie).
System Rear Vehicle Monitoring za pomocą dwóch radarów umieszczonych w narożnikach zderzaków śledzi przestrzeń za samochodem, badając prędkość poruszających się pojazdów i odległość w jakiej się znajdują. Następnie ostrzega kierowcę o tym, że w tzw. martwym kącie znajduje lub znajdzie się wkrótce inny samochód. System dostępny jest nie tylko w maździe3, ale również modelach 6, CX-7 i debiutującym CX-5.