Rozbili auta na nowej ekspresówce. Tak ćwiczą przed otwarciem OMT
Choć Obwodnica Metropolitalna Trójmiasta nie została jeszcze oficjalnie otwarta, to już przetestowano na niej sytuację awaryjną. Oddelegowane na miejsce siły i środki krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego, musiały stawić czoła symulowanemu wypadkowi.

Spis treści:
Niedawno Interia informowała o tym, że już przed Bożym Ciałem kierowcy będą mogli skorzystać z pierwszego oddanego odcinka Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta. Oficjalne otwarcie ma nastąpić już za kilka dni. Nowy odcinek ekspresowej siódemki skomunikuje Chwaszczyno z Żukowem wpływając przy tym na upłynnienie ruchu oraz bezpieczeństwo w tej części Pomorza.
Akcja ratunkowa jeszcze przed otwarciem odcinka obwodnicy
Choć oficjalne otwarcie Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta nastąpi dopiero za kilka dni, już doszło tam do zaplanowanej akcji służb. Zaaranżowano wypadek samochodów osobowych, autobusu i motocykla. Na miejsce, jak w przypadku prawdziwego zdarzenia, skierowano służby ratunkowe, które podjęły działania polegające na zabezpieczeniu miejsca zdarzenia i udzieleniu pomocy wszystkim poszkodowanym.
Na pierwszy rzut oka naprawdę wyglądało to, jak prawdziwy wypadek z rozbitymi pojazdami, akcją ratunkową i pełnym zaangażowaniem wszystkich służb. Na szczęście był to tylko starannie zaplanowany scenariusz ćwiczeń, współorganizowanych z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad.

W ten sposób odbyło się zapoznanie służb ratunkowych z nowym fragmentem drogi ekspresowej S7 przed oddaniem go do użytku. Akcja otrzymała kryptonim "OMT 2025" i zgromadziła niemal 50 strażaków z Państwowej i Ochotniczej Straży Pożarnej, a także kilkanaście zespołów Państwowego Ratownictwa Medycznego oraz służby drogowe.
Symulowany wypadek, lecz realne działania służb
Główną motywacją prowadzonych ćwiczeń było sprawdzenie przygotowania służb ratowniczych do radzenia sobie w sytuacjach awaryjnych na drogach szybkiego ruchu. W grę wchodziła ocena nie tylko sprawnego przebiegu akcji, ale również wyposażenia i procedur, które pomagają w koordynacji działań ratunkowych w razie poważnego wypadku.
Warunki panujące podczas działań ratowniczych na drogach ekspresowych nie należą do najłatwiejszych z uwagi na duży ruch, który dodatkowo utrudnia dostęp do poszkodowanych. Przeprowadzone ćwiczenia miały sprawdzić, jak wyglądają działania ratunkowe w warunkach maksymalnie zbliżonych do realnych.

Ponadto, kolejnym ważnym elementem treningu okazało się przetestowanie współpracy pomiędzy służbami na miejscu zdarzenia. W treningu uczestniczyła nie tylko straż pożarna, ale również zespoły ratownictwa medycznego i inne służby oraz podmioty. Tak duża akcja wymagała odpowiedniej komunikacji oraz koordynacji różnych działań, czego uczono się w trakcie manewrów. Dzięki tym działaniom, podczas realnego zdarzenia, służby będą mogły lepiej reagować na sytuację awaryjną.
Kiedy otwarcie Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej?
Jak podała Interia, otwarcie nowego odcinka drogi S7, zwanej Obwodnicą Metropolitalną Trójmiasta, odbędzie się 18 czerwca 2025 roku. Jeszcze przed Bożym Ciałem podróżujący oraz mieszkańcy Pomorza, będą mogli skorzystać z dodatkowych 16-kilometrów drogi ekspresowej. To pierwszy z odcinków OMT, który trafi do użytku publicznego. Finalnie Obwodnica Metropolitalna Trójmiasta będzie miała nieco ponad 32 km długości i połączy drogę ekspresową S7 z Trasą Kaszubską w ciągu S6.
Przygotowywany do otwarcia odcinek, połączy Chwaszczyno z Żukowem, poprawiając bezpieczeństwo w tej części pomorza. W kolejnym etapie oddany do użytku zostanie odcinek pomiędzy Żukowem, a węzłem Gdańsk Południe. Według harmonogramu, pracę nad tą częścią trasy szybkiego ruchu, mają skończyć się jeszcze w tym roku.