Rosyjskie i białoruskie ciężarówki - ile z ich jeździ po polskich drogach?

Karol Biela

Oprac.: Karol Biela

Pomimo nałożonych sankcji firmy transportowe z Rosji i Białorusi dalej przewożą przez Polskę ładunki. O jakiej liczbie takich ciężarówek możemy realnie mówić? Sporo informacji w tej kwestii wyjaśnia odpowiedź ministerstwa infrastruktury na interpelację jednego z posłów.

Dzięki danym z elektronicznych systemu poboru opłat viaTOLL/e-TOLL można ustalić faktyczną liczbę ciężarówek i zestawów należących do rosyjskich czy białoruskich firm poruszających się po polskich drogach (zdjęcie ilustracyjne)
Dzięki danym z elektronicznych systemu poboru opłat viaTOLL/e-TOLL można ustalić faktyczną liczbę ciężarówek i zestawów należących do rosyjskich czy białoruskich firm poruszających się po polskich drogach (zdjęcie ilustracyjne)Wojciech Strozyk/REPORTEREast News

Interia już niejednokrotnie poruszała temat rosyjskich i białoruskich ciężarówek przejeżdżających przez naszą wschodnią granicę, pomimo wprowadzonych sankcji gospodarczych przez Unię Europejską czy inne kraje Starego Kontynentu pozostające formalnie poza Wspólnotą, w tym Szwajcarię i Norwegię.

Transport drogowy towarów na Wschód przejeżdża przez polską i zarazem unijną granicę, chociaż niejednokrotnie dochodziło do prób blokowania wyjeżdżających na Białoruś pojazdów, które wiozą ładunki także do Rosji.

Tylko na polsko-białoruskim przejściu w Bobrownikach nieopodal Białegostoku tygodniowo odprawianych jest koło 3,8 tys. ciężarówek. Część z nich jedzie bezpośredni do Rosji, ale są i transporty do innych azjatyckich krajów, w tym do Mongolii czy Kazachstanu. Niestety, decyzję o zablokowaniu transportu drogowego do Rosji czy Białorusi może wydać tylko Rada Europejska.

Dane z e-TOLL i viaTOLL

Pod koniec stycznia poseł Prawa i Sprawiedliwości Marcin Gwóźdź zadał interpelację w sprawie białoruskich oraz rosyjskich ciężarówek jeżdżących po polskich drogach.

W odpowiedzi resort infrastruktury podał m.in. dane z Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej. Według stanu na dzień 7 lutego 2022 roku na działającej od 24 czerwca 2021 roku platformie e-TOLL zarejestrowanych było ponad 1,4 tys. pojazdów z rejestracją rosyjską oraz ponad 3,3 tys. pojazdów z rejestracją białoruską.

Można więc uśrednić, że pochodzących z tych dwóch krajów ciężarówek lub zespołów pojazdów powyżej 3,5 tony dopuszczalnej masy całkowitej przewożących towary przez lub z Polski, jest łącznie 4,7 tys.

Ministerstwo podało także dane z 2020 roku korzystając z bazy poprzedniej platformy poboru opłat (viaTOLL) na ośmiu krajowych odcinkach:

  • Węzeł Szczecin Zachód - Kołbaskowo (granica państwowa),
  • Kołbaskowo (granica państwowa) - Węzeł Szczecin Zachód,
  • Zgorzelec (granica państwowa) - Węzeł Zgorzelec,
  • Węzeł Zgorzelec -- Zgorzelec (granica państwowa),
  • skrzyżowanie z drogą powiatową nr 1108F - Olszyna (granica państwowa),
  • Olszyna (granica państwowa) - skrzyżowanie z drogą powiatową nr 1108F
  • Gorzyczki (granica państwowa) - Węzeł Gorzyce,
  • Węzeł Gorzyce - Gorzyczki (granica państwowa).

Według danych przygotowanych przez urzędników na powyższych trasach odnotowano blisko 7 tys. przejazdów pojazdów z rejestracją białoruską oraz ponad 9,9 tys. przejazdów pojazdami zarejestrowanymi w Federacji Rosyjskiej.

W odpowiedzi na interpelację poselską podkreślono jednak, ze powyższe liczby obejmują przejazdy samochodów, które zostały zidentyfikowane co najmniej raz na co najmniej jednym z powyższych odcinków.

***

Moto flesz. Odcinek 29INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas