Rosjanom pozostały tylko auta rosyjskie i chińskie. Innych już nie kupią
W Rosji nie ma już możliwości zakupu nowego samochodu marek zachodnich, koreańskich czy japońskich. Rynek rosyjski opiera się wyłącznie na markach chińskich i rosyjskich. Te ostatnie działają również głównie dzięki wsparciu Chińczyków.
Na rosyjskim rynku pozostaje już tylko 14 marek samochodów, z czego 10 to firmy chińskie - podała rosyjska sekcja BBC. Na początku roku było ich 60. Reszta opuściła Rosję wskutek sankcji nałożonych na ten kraj z powodu agresji zbrojnej na Ukrainę.
Sprzedaż nowych samochodów w Rosji spadła rok do roku o 61 proc - zaznaczyła BBC. 78 proc. sprzedaży stanowią samochody chińskiej produkcji.
Chiny nie tylko eksportują samochody do Rosji, ale również uruchamiają tam produkcję, a także nawiązują współpracę przy produkcji samochodów pod rosyjskim markami. Jeszcze w tym roku z dawnej fabryki Renault w Moskwie mają wyjechać pierwsze egzemplarze samochodów marki Moskwicz. Model o nazwie 3 będzie kopią chińskiego JAC JS4.
Łącznie już ponad 400 światowych firm wycofało się z Rosji od czasu rozpoczęcia przez nią wojny, pozostawiając po sobie aktywa warte miliardy dolarów. Najtrudniej z rosyjskiego rynku było wycofać się Renault. Francuzi nie tylko mieli własną fabrykę w Moskwie, ale również byli większościowym udziałowcem AwtoWAZ, czyli producenta Łady.
Montowane na Białorusi oraz produkowane w Chinach samochody w Rosji sprzedaje m.in. Geely, czyli ten sam koncern, który... ma dostarczać platformę dla polskiego, narodowego samochodu Izera.
***