Rosjanie wstrzymują import aut z Chin. "Zagrożenie dla zdrowia i życia"
Po wycofaniu się z Rosji zachodnich koncernów motoryzacyjnych lokalny rynek szybko przejęli Chińczycy. Współpraca z producentami zza Wielkiego Muru zaczyna jednak odbijać się Rosjanom czkawką. Rosyjska agencja regulacji Rosstandrt właśnie oficjalnie zakazała importu do kraju pięciu modeli chińskich ciężarówek. Oficjalny powód? "Znaczne zagrożenie dla zdrowia i życia użytkowników". Nieoficjalny? Dramatyczna sytuacja krajowych producentów.

Spis treści:
Jak informuje niezależny serwis "The Moscow Times", Federalna Agencja Regulacji i Metodologii Technicznej - Rosstandart - wydała w środę decyzję zakazującą importu na teren Federacji Rosyjskiej kilku modeli chińskich ciężarówek.
Chodzi o ciężkie (ładowność od 16 ton, jak np. wywrotki) pojazdy marek Dongfeng (DFH4180), Foton (Auman BJ4189), FAW (CA4182, CA4250) i Sitrak (ZZHS).
Chińskie ciężarówki niebezpieczne dla Rosjan
Decyzja o zakazie sprzedaży pojazdów w Rosji oficjalnie podyktowana jest "bezpośrednim zagrożeniem dla bezpieczeństwa i zdrowia publicznego" powodowanym przez chińskie pojazdy.
W komunikacie przeczytać można m.in. o wadliwych układach hamulcowych i nieprawidłowym montażu pasów bezpieczeństwa w chińskich ciężarówkach. Zastrzeżenia rosyjskich inspektorów miały też budzić m.in. zgodność z rosyjskimi przepisami dotyczącymi emisji hałasu czy obowiązkowego wyposażenia pojazdów.
Chińczycy oszukiwali na certyfikacji ciężarówek? Niepokojące doniesienia z Rosji
Rosyjska Izvestia donosi, że chińscy producenci mieli ponoć oszukiwać w badaniach certyfikacyjnych wysyłając do badań próbki innych materiałów, niż zastosowane w samochodach seryjnych.
To już kolejny zakaz sprzedaży chińskich ciężarówek w Rosji. Jeszcze w początku Rosstandrt wydał już decyzję o wstrzymaniu importu i zakazie sprzedaży na terenie Federacji Rosyjskiej chińskich ciężarówek marki Shacman.
Chiński smok zjadł rosyjskiego niedźwiedzia. Rosjanie ratują KAMAZa i GAZa?
Cytowany przez rosyjskie media eksperci potwierdzają, że chińscy producenci miewają problemy z jakością swoich pojazdów, ale nie kryją też, że sprawa może mieć drugie, głębsze dno.
Zakaz importu chińskich ciężarówek do Rosji ogłoszony został w obliczu pogłębiającego się kryzysu dotykającego rosyjskich producentów ciężkich pojazdów. The "Moscow Times" informuje, że w ubiegłym tygodniu czołowi krajowi producenci pojazdów użytkowych - KAMAZ, AvtoVAZ i GAZ - ogłosili plany przejścia na czterodniowy tydzień pracy w związku ze spadkiem popytu.
W tym kontekście warto jeszcze dodać, że obecnie (dane za pierwsze półrocze 2025) łączny udział FAW, Foton, Dongfeng i Sitrak w ogóle rosyjskiego rynku nowych ciężarówek przekroczył już 30 proc.
30 tys. chińskich aut do serwisu. Rosjanie zakazują sprzedaży
Rosyjskie serwisy donoszą, że Rosstandart wydał szereg zaleceń dla oficjalnych przedstawicieli chińskich marek dotyczących przeprowadzenia kampanii serwisowych we wprowadzonych już na rosyjski rynek pojazdach.
Wstępne szacunki mówią, że do serwisu będzie musiało trafić nawet 25-30 tys. sprzedanych w Rosji chińskich ciężarówek.