Rosjanie radzą sobie z sankcjami. Wznowili produkcję auta z 1977 roku

Paweł Rygas

Oprac.: Paweł Rygas

Rosjanie coraz lepiej radzą sobie z zachodnimi sankcjami. Po kilku tygodniach przerwy udało im się właśnie wznowić produkcję Łady Nivy, czyli samochodu pozostającego w ofercie producenta od 1977 roku. By osiągnąć ten sukces, Niva musiała jednak zostać znacząco uproszczona.

Po kilku tygodniach przerwy Ładzie udało się przywrócić produkcję Nivy. Auto zostało znacznie uproszczone
Po kilku tygodniach przerwy Ładzie udało się przywrócić produkcję Nivy. Auto zostało znacznie uproszczoneInformacja prasowa (moto)

Jeśli wydaje się wam, że nie da się uprościć samochodu liczącego sobie z górką 45 wiosen, jesteście w błędzie. Służby prasowe Łady poinformowały właśnie, że w poniedziałek - 11 lipca - w Togliatti uruchomiono linię montażową Nivy. Auto dostępne jest teraz w nowej odmianie wyposażeniowej - Classic’22 - stworzonej z maksymalnym wykorzystaniem podzespołów rodzimej produkcji lub importowanych z tzw. "krajów zaprzyjaźnionych".

Łada Niva Classic’22 - nowa wersja terenówki z 1977 roku

Łada Niva wciąż cieszy się w Rosji dużym powodzeniemGetty Images

Producent chwali się, że po optymalizacji Łada Niva wyposażona jest standardowo w:

  • elektrohydrauliczne wspomaganie kierownicy,
  • elektrycznie regulowane przednie szyby,
  • światła do jazdy dziennej,
  • komputer pokładowy,
  • mocowania fotelików dziecięcych isofix.

Standard obejmuje też m.in.: stalowe obręcze kół o średnicy 16 cali, stalową osłonę pod silnik oraz przygotowanie do montażu multimediów, co w tym przypadku oznacza fabryczną antenę i wiązkę przewodów głośnikowych dla dwóch głośników przednich.

Rosyjski dekret 855 - Euro 2 zamiast Euro 5. Testy zderzeniowe są przereklamowane?

Fabryka Łady w TogliattiGetty Images

W serwisie prasowym Łady próżno szukać informacji o tym, na czym polegała optymalizacja łańcucha dostaw i procesu produkcyjnego poczciwej terenówki. Można jednak przypuszczać, że wzorem "zoptymalizowanej" jako pierwsza Granty, uproszczono m.in. sterowanie układem wtryskowym.

Jeśli wierzyć broszurom sprzedażowym, pod maską wciąż tkwi benzynowy, czterocylindrowy silnik 1,7 l będący w istocie "rozwierconą" jednostką 1,5 l wykorzystywaną jeszcze w klasycznych modelach Łady bazujących - podobnie zresztą jak sama Niva - na licencji Fiata 124. Aktualne dane katalogowe mówią o mocy 83 KM (5000 obr./min.) i maksymalnym momencie obrotowym 129 Nm (4000 obr./min.). Nie znajdziemy w nich jednak informacji o normie emisji spalin.

Warto przypomnieć, że przed rosyjską agresją na Ukrainę wszystkie nowo-rejestrowane na terenie Federacji Rosyjskiej samochody (od 2016 roku) spełniać musiały co najmniej normę emisji spalin odpowiadającą Euro 5. Na mocy specjalnego dekretu nr 855 Ministerstwa Przemysłu i Handlu - by utrzymać produkcję - czasowo powrócono jednak do normy emisji Euro 2. Na mocy nowych przepisów zrezygnowano też z aż dwóch, obowiązkowych do tej pory, testów zderzeniowych.

Można więc zakładać, że - podobnie jak wspomniana już Granta - zmodernizowana Niva "zyskała" nowy komputer sterujący wtryskiem i straciła jedną sondę lambda. W efekcie właściciele nowych Ład mogą mieć duże problem z wjazdem do niektórych państw zachodniej Europy. W rosyjskich mediach pojawiły się informacje, że odbierając nową Grantę trzeba podpisać u dealera oświadczenie o świadomości problemu.

Nowa Łada Niva - ceny w 2022 roku

Łada Granta CrossInformacja prasowa (moto)

Obecnie z linii montażowych Łady zjeżdżają już trzy modele w wersji Classic’22:

  • Granta,
  • Niva
  • Granta Cross.

Ta ostatnia, aspirująca do miana crossovera, legitymuje się prześwitem 198 mm (23 mm więcej niż w standardowej Grancie) i może się pochwalić takimi dodatkami, jak m.in.: czarne osłony nadkoli, aluminiowe obręcze kół czy elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne.

Ceny Łady Granta Cross rozpoczynają się od 722 300 rubli, jeżeli zdecydujemy się skorzystać z "fabrycznego" finansowania. W przeliczeniu na złotówki daje to kwotę niespełna 60 tys. To o około 11 tys. zł mniej, niż zapłacić trzeba było za Grantę Cross z poprzedniego roku modelowego, czyli spełniającą normę emisji Euro 5.

Najtańsza nowa Łada Niva to dziś w Rosji wydatek co najmniej 818 900 rubli czyli około 68 tys. zł. ***

Moto flesz - odcinek 46. Kolejna podwyżka na autostradzie A4INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas