Renault Megane RS Ultime - pożegnanie wyjątkowego hot hatcha
To już koniec Megane RS - Renault oficjalnie żegna się ze swoim kompaktowym hot hatchem. Dla uczczenia jego 20-letniej historii, Francuzi przygotowali limitowaną wersję Ultime.
Historia Renault Megane RS rozpoczęła się od drugiej generacji kompaktowego modelu. Pod jej maskę trafił 2-litrowy, doładowany silnik o mocy 225 KM. Auto szybko zdobyło uznanie, za sprawą nie tylko swoich osiągów, ale też bardzo dopracowanego układu jezdnego. Niedługo po jego premierze zaczęły się pojawiać różne wersje, jak Cup z bardziej sportowym zawieszeniem i wydajniejszym układem hamulcowym oraz F1 Team, nawiązujący do zwycięstwa Renault w Formule 1. Nie zabrakło też odmian ekstremalnych, jak R26.R, które poddano drastycznej kuracji odchudzającej - redukcję o 123 kg osiągnięto między innymi poprzez usunięcie tylnej kanapy, klimatyzacji, poduszek powietrznych (poza airbagiem kierowcy) oraz pozbycie się większości wygłuszeń.
Tradycja projektowania wyjątkowych odmian Megane RS przetrwała również w kolejnych generacjach. Często powstawanie ich było efektem rywalizacji o tytuł najszybszego przednionapędowego samochodu seryjnego na Nurburgringu, który kilkukrotnie trafiał do Renault.
Renault Megane RS Ultime
Renault Megane RS Ultime wyróżnia się czarnymi dodatkami
Teraz historia Megane RS dobiega końca. Renault mogłoby co prawda stworzyć sportową wersję elektrycznego Megane E-Tech, ale producent nie ma takich planów i jednoznacznie mówi o "zamknięciu kariery modelu". Koniec pewnej epoki ma uczcić Megane RS Ultime.
Odmiana ta wyróżnia się (jak każde Megane RS) przednimi i tylnymi błotnikami poszerzonymi o 60 mm i 45 mm, bocznymi wylotami powietrza, diodowymi reflektorami, centralnie umieszczoną końcówką wydechu, spojlerem i tylnym dyfuzorem. W tej limitowanej wersji sporo elementów ma czarne wykończenie - logo marki, klamki drzwi, obramowania szyb, obręcze kół (łącznie z nakładkami śrub), elementy ozdobne błotników, tylny dyfuzor i listwa aerodynamiczna F1 przedniego zderzaka. Ta ostatnia ma czarny błyszczący kolor i jest ozdobiona napisem Ultime.
Najbardziej charakterystycznymi dodatkami tej limitowanej edycji są akcenty graficzne nawiązujące do nowego logo Renault. Rozmieszczono je na dachu i masce, tylnym zderzaku, drzwiach i błotnikach. Ponadto na prawej naklejce umieszczono datę powstania Renault Sport - 1976. Auto dostępne jest w czterech kolorach nadwozia - czarnym etoile (bez dopłaty), białym perłowym, żółtym sirius lub pomarańczowym tonic.
We wnętrzu natomiast znajdziemy standardowo oferowane kubełkowe fotele Recaro pokryte czarną alcantarą. Na progach drzwi zamontowano specjalne nakładki, charakterystyczne dla tej wersji, a u podstawy środkowej konsoli obok dźwigni skrzyni biegów umieszczono numerowaną tabliczkę, podkreślającą unikalny charakter każdego egzemplarza. Widnieje na niej podpis Laurenta Hurgona, kierowcy testowego i specjalisty w zakresie dostrajania nastaw kolejnych generacji Megane RS, który ustanowił również szereg rekordów na torach Nurburgring, Suzuka i Spa.
Renault Megane RS Ultime - pod maską bez zmian
Limitowana wersja powstała na bazie odmiany Trophy. Napędza ją ten sam silnik 1.8 TCe o mocy 300 KM i 420 Nm momentu obrotowego, współpracujący z dwusprzęgłową skrzynią o siedmiu przełożeniach. Megane RS Ultime przyspiesza do 100 km/h w 5,7 s.
Auto standardowo wyposażone jest w mechaniczny mechanizm różnicowy Torsen oraz obniżone zawieszenie Cup z hydraulicznymi odbojnikami i niezależnym sworzniem z przodu. Prowadzenie poprawia także skrętna tylna oś oraz wyczynowe opony Bridgestone Potenza S007, opracowane specjalnie dla Megane R.S. Trophy-R i montowane na 19-calowych obręczach Fuji Light Za hamulce odpowiedzialne jest Brembo.
Renault Megane RS Ultime zadebiutuje 13 stycznia podczas salonu samochodowego w Tokio. Powstanie tylko 1976 egzemplarzy.
***