Renault 5 zmiotło konkurencję. Wjeżdża na rynek z trofeum
Renault 5 zdobyło przyznawany przez europejskich dziennikarzy tytuł Samochodu Roku 2025 - elektryczny model właściwie zdeklasował konkurencję. Zwycięstwo Francuzów jest znaczące tym bardziej, że udało im się powtórzyć sukces z zeszłego roku – to dopiero drugi raz w przeszło sześćdziesięcioletniej historii konkursu.
Spis treści:
Renault 5 Samochodem Roku 2025. Zdeklasowało konkurencję
Na targach Brussels Motor Show jury składające się z dziennikarzy motoryzacyjnych wydało swój werdykt w konkursie na Europejski Samochód Roku 2025. Tytuł ten przypadł Renault 5 (wraz z Alpine A290). Tym samym model pokonał sześciu konkurentów, którzy dotarli do finału konkursu – Alfę Romeo Junior, Citroena C3 (wraz z e-C3), Cuprę Terramar, Dacię Duster, Hyundaia Instera oraz Kię EV3. Organizatorzy zwrócili uwagę, że wszystkie te modele wyposażone są w zelektryfikowane lub całkowicie elektryczne napędy.
Renault 5 właściwie zdeklasowało konkurencję. Model francuskiego producenta zdobył 353 punkty. Wicelider zestawienia, Kia EV3, uzyskał 291 punktów. Podium uzupełnił Citroen C3 z wynikiem 215 punktów. To już ósme zwycięstwo Renault w konkursie.
Renault wygrało rok po roku. To dopiero drugi raz w historii konkursu
Warto dodać, że sukces Renault 5 ma wymiar historyczny – model przejął tytuł samochodu roku od swojego rodzeństwa – Renault Scenica – zwycięzcy z zeszłego roku. To dopiero drugi raz w 62-letniej historii konkursu, kiedy dana marka zdobyła dwa tytuły z rzędu. Pierwszy raz miało to miejsce w 1995 i 1996 roku. Wówczas samochodami roku zostały kolejno Fiat Punto i Fiat Bravo.
Jak wybiera się samochód roku?
Celem plebiscytu Car of the Year jest wyłonienie obiektywnie najlepszego samochodu, który nie tylko zachwyci jurorów wyglądem i osiągami, ale również rozwiązaniami technicznymi i spodziewanym poziomem sprzedaży. W skład jury może wejść maksymalnie 65 europejskich dziennikarzy, a liczba reprezentantów poszczególnych państw jest uzależniona od wielkości rynku, który reprezentują.
W każdym z etapów konkursu wszyscy jurorzy mają do dyspozycji po 25 punktów, które muszą rozdzielić na przynajmniej 10 różnych modeli, przy czym jeden model nie może dostać więcej niż 10 punktów. Siedem finałowych aut jest poddawanych dogłębnym testom porównawczym, dzięki którym dziennikarze mogą bezpośrednio porównać finalistów.
COTY 2025. Jak głosowali jurorzy z Polski?
W plebiscycie polskich dziennikarzy reprezentuje Maciej Ziemek (Freelance) i Roman Popkiewicz (Auto Motor i Sport). Obaj mieli do przyznania po 25 punktów i przydzielili je następująco:
Roman Popkiewicz | Maciej Ziemek | |
Alfa Romeo Junior | 1 | 4 |
Citroen C3/e-C3 | 3 | 6 |
Cupra Terramar | 1 | 1 |
Dacia Duster | 1 | 1 |
Hyundai Inster | 3 | 2 |
Kia EV3 | 7 | 7 |
Renault 5 | 9 | 4 |
Jaki ma napęd i ile kosztuje Renault 5?
Renault 5 i Alpine A290 zbudowane są na tej samej platformie – AmpR Small. Renault 5 obecnie w polskiej ofercie dostępne jest w dwóch wersjach napędowych – 120 KM i 225 Nm oraz 150 KM i 245 Nm. W obu przypadkach napęd trafia na przednie koła. W pierwszej odmianie na rozpędzenie się do 100 km//h auto potrzebuje 9 sekund, a w drugiej 7,9 sekundy. Prędkość maksymalna w jednym i drugim wariancie wynosi 150 km/h.
Wersja 120-konna wyposażona jest w litowo-jonowy akumulator o pojemności 40 kWh. Zapewnia on zasięg w cyklu mieszanym na poziomie 300 km. W wariancie 150-konnym znajdziemy akumulator o pojemności 52 kWh – w tym przypadku zasięg w cyklu mieszanym wynosi 410 km. Ceny elektrycznej „piątki” startują od 120 900 zł.