Rekordowy rok Volkswagena. Na świecie i w Polsce
Volkswagen ustanowił w 2018 roku nowy rekord dostaw. Klientom z całego świata dostarczono 6,24 miliona samochodów, czyli o 0,2 procent więcej niż w 2017 roku.
Dzięki dobrym wynikom w Ameryce Południowej (+13,1%), w USA (+4,2%) oraz w Europie (+3,6%) udało się zrekompensować skutki niekorzystnej sytuacji w Chinach, Argentynie i w Meksyku oraz te, które wyniknęły z wprowadzenia w Europie Zachodniej normy WLTP.
Prowadzona przez Volkswagena globalna ofensywa w dziedzinie SUV-ów przynosi owoce. O ile dostawy aut osobowych marki Volkswagen wzrosły na świecie łącznie o 0,2 procenta w porównaniu z rokiem 2017, o tyle segment aut typu SUV zwiększył się w tym samym czasie o 38 procent. Niemal co piąty Volkswagen, który trafił do klientów był właśnie SUV-em (19,2%). W 2017 roku ten udział wynosił 13,9 procent. Do 2025 roku Volkswagen będzie oferował na świecie ponad 30 modeli typu SUV z napędem tradycyjnym oraz elektrycznym. Ofensywa w dziedzinie SUV-ów ma w zdecydowany sposób przyczynić się do wzmocnienia głównego obszaru działalności marki, co pozwoli na dokonanie niezbędnych miliardowych inwestycji w rozwój aut elektrycznych i autonomicznych. Coraz większą popularnością cieszą się również elektryczne samochody Volkswagena. W zeszłym roku dostarczono klientom 50 tys. aut napędzanych wyłącznie energią elektryczną oraz modeli hybrydowych typu plug-in; było to o 13 procent więcej niż rok wcześniej. Szczególnie wielu klientów wybrało e-Golfa - w wypadku tego modelu odnotowano wzrost sprzedaży w wysokości 45 procent; dzięki temu e-Golf należy do wiodących pojazdów elektrycznych w Niemczech i w Europie. Dostawy aut marki Volkswagen w poszczególnych regionach i na wybranych rynkach w 2018 roku: W Europie w 2018 roku Volkswagen dostarczył klientom 1,75 miliona samochodów, czyli o 3,6 procent więcej niż rok wcześniej - mimo wyzwań, jakie od września niosła ze sobą konieczność homologowania aut według nowej normy WLTP. Volkswagen zwiększył również swój udział w europejskim rynku. Przyczynił się do tego duży popyt na nowe modele: Tiguana Allspace, Arteona i T-Roca, a także na nową wersję Polo. W Europie Zachodniej do klientów trafiło 1,47 miliona aut - o 2,8 procent więcej niż w 2017 roku. Wzrost odnotowano na tak ważnych rynkach jak Włochy, Hiszpania czy Francja. Podobna sytuacja panowała na niemieckim rynku. Volkswagen dostarczył tam 541 200 samochodów, co oznacza wzrost o 1,8 procent. W regionie Europy Środkowej i Wschodniej Volkswagen odnotował znaczne zwiększenie dostaw wynoszące 8,2 procent. Było to 280.300 aut. Motorem wzrostu w tym regionie okazała się Rosja - Volkswagen dostarczył tam klientom 106.100 samochodów, czyli o 18,5 procent więcej niż rok wcześniej. Bestsellerami w Rosji okazały się Polo sedan, Tiguan oraz Touareg. W Polsce 2018 rok Volkswagen zakończył z najlepszym wynikiem w historii. Od stycznia do grudnia zarejestrowano w Polsce 56 049 nowych osobowych samochodów Volkswagena (+14,15 procent). W Turcji Volkswagen zmagał się w zeszłym roku z nadzwyczaj trudną sytuacją, która pogorszyła się jeszcze w drugiej połowie roku na skutek mocnego spadku kursu tamtejszej waluty. Spowodowało to skurczenie się rynku. Volkswagen dostarczył klientom w Turcji 50 tys. samochodów, czyli o 44,7 procent mniej niż rok wcześniej. Sytuacja na rynkach Ameryki Północnej była różna. W USA Volkswagen dostarczył w 2018 roku 354 100 samochodów, co oznacza wzrost o 4,2 procent; było to możliwe dzięki sukcesowi jakie odniosły modele typu SUV. W Kanadzie zbyt znalazło 72 tys. aut Volkswagena, czyli więcej o 3,7 procent niż w 2017 roku. Był to najlepszy w historii wynik marki na kanadyjskim rynku. Trudności wystąpiły natomiast w Meksyku. Utrzymuje się tam niekorzystna sytuacja gospodarcza, która spowodowała, że dostawy Volkswagena zmalały tam o 19,1 procent w porównaniu z poprzednim rokiem. W całym regionie w 2018 roku sprzedaż aut marki Volkswagen zmniejszyła się o 3,0 procent. W Ameryce Południowej w roku 2018 utrzymywał się wzrost. Do klientów trafiły łącznie 474 tys. samochodów marki Volkswagen, czyli o 13,1 procent więcej niż w roku 2017. Największy zbyt odnotowano w Brazylii, w której klienci odebrali 335 800 aut - wzrost o 28,6 procent. Osiem nowych modeli, które debiutowały w Brazylii od końca 2017 roku spotkało się z ogromnym zainteresowaniem i przyczyniło do uzyskania tak dobrego wyniku. Wzrost sprzedaży aut Volkswagena okazał się większy niż wzrost całego rynku samochodowego w tym kraju. W Argentynie natomiast z powodu trudnej sytuacji gospodarczej rynek nadal był trudny. W sumie Volkswagen w całym 2018 roku dostarczył tu klientom o 22,4 procent mniej samochodów niż rok wcześniej, jednak 15. raz z rzędu utrzymał pozycję lidera. W regionie Azji i Pacyfiku Volkswagen sprzedał w 2018 roku 3,29 miliona aut, czyli o 1,7 procent mniej niż w 2017 roku. Jest to przede wszystkim rezultat trudnej sytuacji w Chinach, gdzie klienci nadal powstrzymują się od zakupów. W sumie na nowego Volkswagena zdecydowało się w tym kraju 3,11 miliona osób - o 2,1 procent mniej niż rok wcześniej. Mimo to marce z Wolfsburga udało się zwiększyć swój udział w chińskim rynku. Rynku, na którym sprzedaż nowych aut zmalała po raz pierwszy od 10 lat.
Volkswagen utrzymał także pozycję najpopularniejszej marki w Chinach. Tylko w ubiegłym roku wprowadzono na tamtejszy rynek dziewięć nowych modeli, wśród nich SUV-y T-Roc, Tharu i Tayron. Podwojenie oferty w tym segmencie pozwoliło ugruntować Volkswagenowi w Chinach pozycję marki specjalizującej się w modelach typu SUV. Mimo to również klasyczne limuzyny cieszyły się niesłabnącym uznaniem wśród chińskich klientów.