Reflektory ze światłowodów

Niemiecka Hella opracowała nowy system reflektorów głównych oparty na technologii światłowodowej dla modelu volvo scc (Safety Concept Car, prototyp samochodu bezpiecznego). Ten innowacyjny system ma konstrukcję modularną, źródło światła i jego projektory są od siebie oddzielone. Umożliwi to tworzenie zupełnie nowych designów przednich pasów samochodu. SCC zaprezentowano po raz pierwszy na salonie samochodowym w Detroit w styczniu br. Oto zdjęcia z ekspozycji Volvo.

article cover
INTERIA.PL

Hella opracowała system reflektorów głównych oparty na technologii światłowodowej dla modelu volvo scc (Safety Concept Car, prototyp samochodu bezpiecznego). Ten innowacyjny system ma konstrukcję modularną, źródło światła i jego projektory są od siebie oddzielone. Umożliwi to tworzenie zupełnie nowych designów przednich pasów samochodu. Ponadto można będzie dalej optymalizować kształty strumienia światła. W systemie reflektorowym Volvo SCC Hella po raz pierwszy wykorzystuje soczewki Fresnela (bardziej płaska, z koncentrycznymi kołowymi obszarami) jako stylistyczną alternatywę dla dotychczas stosowanych soczewek Kartovala.

Jako źródło światła wykorzystywane są żarówki halogenowe lub ksenonowe. Wytwarzane przez nie światło jest odbierane przez tak zwaną jednostkę wprowadzenia światła, co odbywa się w ogniskowej reflektora eliptycznego. Następnie światło jest wprowadzane do światłowodu, który w Volvo SCC ma budowę trójżyłową. Włókno szklane prowadzi niemal bez strat światło do trzech różnych jednostek wyprowadzenia światła, połączonych z zestawami soczewek Fresnela odpowiednio do pożądanego strumienia światła.

Możliwe są także inne konstrukcje reflektorów czołowych, jak na przykład jednożyłowy światłowód połączony z soczewką Kartovala do zastosowania w indywidualnych funkcjach świetlnych (np. światłach przeciwmgłowych).

Modularna konstrukcja systemu reflektorowego oznacza, iż jednostka wytwarzająca światło może być umieszczona w dowolnym miejscu samochodu, o łatwym dostępie serwisowym. Obniża to także masę i aktywne siły działające w tym narażonym na zderzenia fragmencie samochodu. To z kolei oznacza dodatkowe zabezpieczenie pieszych, może więc mieć także duży wpływ na klasyfikację ubezpieczeniową pojazdu, ponieważ w czasie kolizji na zniszczenie narażonych jest mniej elementów. Kolejna zaleta: nieuniknione wytwarzanie ciepła pozostaje na zewnątrz jednostki wyprowadzenia światła (czyli lampy), można więc w niej montować tworzywa sztuczne i inne elementy czułe na wysokie temperatury, jak np. diody świetlne pełniące rolę dodatkowego oświetlenia lub czujniki. Ponieważ dla różnych przepisowych i funkcjonalnych strumieni światła zastosowanie znajduje tylko jedno źródło światła, także bilans energetyczny samochodu zyska na takim systemie.

Poza tym projektanci samochodów będą mieć możliwość tworzenia indywidualnych designów dla przednich pasów samochodów - a to dzięki zmiennym i dowolnie kształtowanym kombinacjom różnie projektowanych jednostek wyprowadzenia światła (na przykład stosując wielkopowierzchniowe soczewki Kartovala lub soczewki Fresnela z ich charakterystycznymi koncentrycznymi pierścieniami), uzupełniając to funkcjonalnymi lampami wykorzystującymi technologie LED (diod świetlnych).

SCC zaprezentowano po raz pierwszy na salonie samochodowym w Detroit w styczniu br. Oto zdjęcia z ekspozycji Volvo.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas